Suorituskykymittaukset

25.02.2021 16:00 | Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Muropaketin suorituskykymittauksissa Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC oli selvässä altavastaajan asemassa, kun näytönohjain asetettiin kilpailemaan selvästi kalliimman GeForce RTX 3070 Gaming OC -kortin ja mammuttimaisella jäähdyttimellä varustetun edellisen sukupolven MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjaimen kanssa.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Design Define R5 -koteloon. Kokoonpanon prosessorina oli Ryzen 3900X asennettuna Asus ROG Strix X570-I Gaming -emolevylle. Kokoonpanossa oli työmuistina 32 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa DDR4-muistia.

Suorituskykymittaukset ajettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos laskettiin mittausarvojen keskiarvosta. Lämpötila- ja melumittaukset suoritettiin kotioloissa, jossa taustamelu oli 37 dBA ja huoneen lämpötila 20 celsiusastetta.

Ensimmäinen synteettisistä testeistä oli 3DMark Timespy, joka mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa käytettäessä.

Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC jää melko pahasti myös edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen jalkoihin, sillä RTX 2080 oli 22 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3060, ja kalliimpi GeForce RTX 3070 oli jo 51 prosenttia GeForce RTX 3060 -näytönohjainta nopeampi.

Totuttuun tapaan Muropaketin testikattauksen toisena testinä on 3DMark Firestrike Extreme, joka mittaa kokoonpanon graafista suorituskykyä DirectX 11 -rajapintaa käytettäessä.

Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC jää entistä enemmän verrokkien jälkeen, sillä GeForce RTX 2080 on 25 prosenttia, ja GeForce RTX 3070 jopa 56 prosenttia GeForce RTX 3060 mallia nopeampi.

3DMark Port Royal -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä säteenseurantaa käytettäessä, DirectX 12 -rajapintaa käyttäen.

GeForce RTX 2080 on edelleen 21 prosenttia GeForce RTX 3060 -näytönohjainta nopeampi, ja GeForce RTX 3070 malli on 55 prosenttia nopeampi.

Totuttuun tapaan Muropaketin suorituskykymittaukset ajettiin 1440p- ja 2160p-resoluutiolla. Varsinkin Ultra-asetuksilla useimmissa peleissä 4K-resoluutio on huokeammalle GeForce RTX 3060 -mallille liikaa, mutta suuren 12 gigatavun grafiikkamuistin ansiosta suorituskyky ei täysin romahda edes korkeammille resoluutiolle siirryttäessä.

Deus Ex: Mankind Divided -pelin suorituskykymittaukset ajettiin pelin ultra-esiasetuksilla. GeForce RTX 2080 piti edelleen 20 prosentin etumatkan GeForce RTX 3060 -näytönohjaimeen verrattuna, mutta ero GeForce RTX 3070 -näytönohjaimeen pieneni hieman. 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3070 oli 35 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3060, ja 2160p-resoluutiolla ero venähti 48 prosenttiin.

Ghost Recon: Wildlands -pelissä GeForce RTX 2080 oli enää noin 17 prosenttia nopeampi molemmilla testatuilla resoluutioilla, ja GeForce RTX 3070 oli 1440p-resoluutiolla 34 prosenttia nopeampi, kun taas 2160p-resoluutiolla ero oli 43 prosenttia.

Far Cry 5 -pelitestissä GeForce RTX 2080- ja GeForce RTX 3060 -näytönohjaimien erot olivat toistaiseksi pienimmillään: GeForce RTX 2080 oli vain 11 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla ja 16 prosenttia nopeampi 2160p-resoluutiolla.

Myös erot GeForce RTX 3070 -mallin kanssa jäivät kohtalaisen pieniksi, kun suorituskykyerotusta oli GeForce RTX 3060 -malliin 1440p-resoluutiolla vain 21 prosenttia, mutta 2160p-resoluutiolla ero kasvoi 44 prosenttiin GeForce RTX 3070 -mallin hyväksi.

Shadow of the Tomb Raider- pelin suorituskykytestit ajettiin korkeimmilla graafisilla asetuksilla, kaksinkertaista SMAA-reunanpehmennystä käyttäen. Peli on näillä asetuksilla todella raskas varsinkin 2160p-resoluutiolla, eivätkä GeForce RTX 2080 ja GeForce RTX 3060 yllä yli 30 ruudun sekuntitahtiin.

1440p-resoluutiolla GeForce RTX 2080 oli 10 prosenttia nopeampi, ja GeForce RTX 3070 42 prosenttia nopeampi GeForce RTX 3060 näytönohjaimeen verrattuna. Korkeammalla 2160p-resoluutiolla GeForce RTX 2080- ja GeForce RTX 3070 -kortit olivat tasoissa, ja GeForce RTX 3070 oli 28 prosenttia verrokkejaan nopeampi.

Shadow of the Tomb Raider -pelissä Nvidian DLSS-tekniikka pelastaa alhaiset ruudunpäivityslukemat varsinkin korkeilla resoluutioilla pelatessa.

Uusien RTX 3000 -sarjan korttien pitäisi periaatteessa pärjätä paremmin DLSS-testeissä uudemman sukupolven Tensor-ytimien ansiosta, mutta käytännössä vaikutus jää toistaiseksi melko vaatimattomaksi. GeForce RTX 2080 on 12 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla ja 16 prosenttia nopeampi 2160p-resoluutiolla. GeForce RTX 3070 oli jälleen reilusti nopeampi, 41 prosenttia 1440p-resoluutiolla ja 38 prosenttia 2160p-resoluutiolla.

Myös Final Fantasy XV -peli käyttää Nvidian DLSS-tekniikkaa renderöinnissä.

GeForce RTX 3060 Gaming OC -näytönohjaimeen verrattuna GeForce RTX 2080 oli pelitestissä 1440p-resoluutiolla 25 prosenttia nopeampi, ja GeForce RTX 3070 39 prosenttia nopeampi. Tarkemmalla 2160-resoluutiolla GeForce RTX 2080 oli 24 prosenttia nopeampi, ja GeForce RTX 3070 jo 46 prosenttia nopeampi.

Lämpötilamittaukset tehtiin ajamalla Furmark Furry Donut -rasitustestiä, kun näytönohjaimen tuuletinnopeutta säädettiin MSI Afterburner -sovelluksella. Rasitustestin annettiin pyöriä, kunnes näytönohjaimen lämpötila ja kellotaajuus asettuivat.

Verrokkeihin verrattuna GeForce RTX 3060 Gaming OC pysyi huomattavasti viileämpänä – tämä huolimatta sen hieman pienemmästä jäähdyttimestä GeForce RTX 3070 Gaming OC -malliin verrattuna. GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen GA106-grafiikkapiiri tuottaa siis huomattavasti vähemmän lämpöä.

Jokainen testatuista näytönohjaimista on varustettu erittäin pätevällä jäähdytysjärjestelmällä, mutta Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC -näytönohjaimen lukemat ovat omassa luokassaan. Tämän ansiosta GeForce RTX 3060 Gaming OC pysyy erittäin hiljaisena pelikäytössä.

Näytönohjainten melutasot mitattiin kotioloissa, kun taustamelun taso oli noin 37 desibeliä. Melutasot mitattiin noin 20 senttimetrin päästä kotelosta, jonka kylkipaneeli oli poistettu. Kaikki testatuista näytönohjaimista olivat hyvin pitkälti samankaltaisia melutasojensa kannalta, joskin Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC oli hieman kilpakumppaneitaan äänekkäämpi.

Lämpötilatestit kertovat vain osatotuuden siitä, mitä rasitustestin aikana tapahtuu. Mikäli näytönohjain on varustettu liian heiveröisellä jäähdytysratkaisulla, saattavat lämpötilalukemat näyttää ihan hyviltä, vaikka samaan aikaan grafiikkaytimen kellotaajuus laskee rajusti lämpötiloja hillitäkseen.

Graafissa kuvataan näytönohjainten toteutunutta kellotaajuutta eri tuuletinnopeuksilla verrattuna valmistajan ilmoittamaan boost-kellotaajuuteen. Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC pysyttelee kaikilla tuuletinnopeuksilla muutaman prosentin korkeammalla kellotaajuudella kuin mitä luvattu boost-kellotaajuus on, mutta GeForce RTX 3060 Gaming OC on käy noin 10 prosenttia korkeammalla kellotaajuudella kuin mitä valmistaja lupaa.

Olin hieman skeptinen, minkälaista hyötyä näytönohjaimen taustalevyyn tehty tuuletusaukko tuottaa, joten pioneerihengessä teippasin GeForce RTX 3060 Gaming OC -näytönohjaimen takalevyn aukon umpeen ja ajoin lämpötilamittaukset uudelleen.

Aukolla vaikuttaa sittenkin olevan jonkinlaista vaikutusta näytönohjaimen lämpötiloihin, sillä teippaamattomana näytönohjain kävi selvästi viileämpänä. Keskimäärin lämpötiloilla oli 7 prosentin ero. Kyseessä ei siis ole suinkaan täysin turha villitys, vaan aukosta on mitattavaa hyötyä.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteiden esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto