Uusimmat

Testi Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjain – Täyttää ja ylittää odotukset

13.10.2020 12:15 Aleksi Pakkala

Nvidian näytönohjainten GeForce RTX 3000 -sarjaa ehdittiin odottaa kuin kuuta nousevaa. Luoduille odotuksille on onneksi katetta, kuten testiin otettu Gigabyte RTX 3080 Gaming OC -näytönohjain todistaa.

Nvidia piti aktiivisen 30 päivää kestävän markkinointikampanjan ennen uuden GeForce RTX 3000 -sarjansa julkistusta. Hype pääsi täysiin mittoihinsa, kun Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli julkistustilaisuudessa suorituskykygraafeja, joissa GeForce RTX 3080 oli tuplasti edellisen sukupolven vastaavaa mallia – eli GeForce RTX 2080 -näytönohjainta – nopeampi.

Uusien GeForce RTX 3080- ja 3090 -mallien saatavuus on ollut varsinkin julkaisussa suorastaan surkeaa. Nvidia on kertonut toimitusongelmien jatkuvan vuoden 2021 puolelle. Tämä ei kieltämättä povaa hyvää vielä myyntiin saapumattomalle GeForce RTX 3070 -näytönohjaimenkaan saatavuudelle. Heikko saatavuus näkyy helposti myös hinnoissa, jotka pysyvät korkeina kunnes tarjontaa on riittävästi.

Muropaketin testiin saatiin kuitenkin Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjain, joka sijoittuu hinnoittelunsa puolesta GeForce RTX 3080 -näytönohjainten keskikastiin. Huokeimmat GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet maksavat noin 780 euroa ja kalleimmat 950 euroa. Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen katuhinta osuu noin 830 euroon.

Nyt kun näytönohjain saatiin Muropaketin testiin hypisteltäväksi, on aika selvittää kuinka lähelle luvattuja suorituskykylukuja uusi GeForce RTX 3080 -näytönohjain todella pääsee. Testissä tutustutaan Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja uuden Ampere-arkkitehtuurin tuomiin muutoksiin. Näytönohjaimen suorituskykyä verrataan toki myös edelliseen sukupolveen, verrokkina tuttu ja turvallinen MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjain.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Ampere-arkkitehtuuri
  4. Suorituskykymittaukset
  5. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat