Uusimmat

Suorituskykymittaukset

13.10.2020 12:15 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen suorituskykyä vertailtiin edellisen sukupolven verrokin GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen kanssa. MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio edustaa edellisen sukupolven RTX 2080 näytönohjaimien parhaimmistoa, lähinnä loistavan jäähdyttimensä ansiosta

Muropaketin testissä olleet näytönohjaimet asennettiin Asus ROG Strix X570-I Gaming -emolevylle, jolla prosessorina toimi AMD Ryzen 3900X, ja sen parina oli 32 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa DDR4-muistia.

Kaikki suorituskykymittaukset ajettiin kolmeen kertaan, ja lopulliset tulokset saatiin mittauksien keskiarvoista. Lämpötilatestissä rasitustestiä ajettiin niin kauan kunnes lämpötila tasaantui sen hetkisellä tuuletinnopeudella.

Muropaketin testikattaus avataan tutulla ja turvallisella 3DMark Timespy -testillä, joka mittaa kokoonpanon graafista suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa käyttäen.

Heti kättelyssä on selvää, että GeForce RTX 3080 testitulokset ov at aivan jäätävän hyviä edellisen sukupolven malliin verrattuna. Harppaus on todella paljon suurempi kuin esimerkiksi GeForce GTX 1080- ja GeForce RTX 2080 -mallien välillä. Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli 55 prosenttia nopeampi Timespy-testissä verrokkiaan nopeampi.

Toinen testeistä oli totuttuun tapaan Firestrike Extreme, joka mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 11 -rajapintaa käyttäen. Tähän väliin on hyvä vielä mainita että taulukossa näytettävät pisteet ovat 3DMarkin grafiikkapisteitä, joten prosessorilla ei ole juurikaan vaikutusta tulokseen.

Myös Firestrike Extreme -testissä GeForce RTX 3080 tulokset ovat suorastaan mykistävän hyvät, ja edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 jää 3DMark pisteissä kauas taakse. GeForce RTX 3080 sai Firestrike Extreme testissä 58 prosenttia paremman tuloksen kuin GeForce RTX 2080.

3DMark Port Royal -testi on uusin 3DMarkin testeistä, ja se mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa ja säteenseurantaominaisuuksia käyttäen.

Port Royal testin tulokset jatkavat hyvin samaa linjaa muiden 3DMark testien kanssa, ja GeForce RTX 3080 näytönohjaimen testitulos on lähes kaksinkertainen GeForce RTX 2080 mallin tulokseen verrattuna. Prosentteina näytönohjainten tulosten ero on 83 prosenttia Gigabyten hyväksi.

Ensimmäinen pelitesteistä on Deus Ex: Mankind Divided, jonka suorituskykytestit ajettiin Ultra-esiasetuksilla DirectX 11 -rajapintaa käyttäen. Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC on ensimmäinen Muropaketin testissä ollut näytönohjain, joka yltää näillä asetuksilla yli 60 FPS:n keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen Deus Ex: Mankind Divided -pelissä.

Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC:n tulokset näyttävät ensimmäisen pelitestin perusteella todella lupaavilta. Alhaisemmalla 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa 46 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 2080, ja nostettaessa resoluutio 2160p-tasolle, kasvoi tulosten ero jo 73 prosenttiin.

Voi todeta, että 73 prosenttia on aivan valtava luku! Harvoin Muropaketin näytönohjaintesteissä puhutaan tällaisista eroista, kun kilpakumppanit valitaan samasta hintaluokasta, tai vertaillaan edellisen sukupolven vastaavaan tuotteeseen. Nvidia ei vähättele pätkääkään sanoessaan tämän olevan suurin harppaus sukupolvien välillä koskaan Nvidian historiassa.

Toinen pelitesteistä oli Ghost Recon: Wildlands, jonka suorituskykytestit ajettiin myös pelin ultra-esiasetuksilla. Ghost Recon: Wildlands -pelissä näytönohjainten suorituskykyjen erotus oli pienempi kuin Deus Ex: Mankind Divided -pelissä. Edelleen GeForce RTX 3080 oli silti 1440p-resoluutiolla 29 prosenttia verrokkiaan nopeampi, ja 2160p-resoluutiolla 40 prosenttia nopeampi.

Dawn of War 3 ei ole erityisen vaativa peli näytönohjaimille, sillä jo edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 ylsi yli 60 FPS:n keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen 2160p-resoluutiolla.

Silti Dawn of War 3 -pelissä GeForce RTX 3080 -näytönohjaimen tulokset olivat murskaavia.

GeForce RTX 3080 -näytönohjaimen tulokset olivat molemmilla resoluutiolla lähes samat, joten pelin ruudunpäivitysnopeudet jäivät enemmänkin kiinni prosessorin suorituskyvystä. GeForce RTX 3080 oli 1440p-resoluutiolla 69 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 2080, ja käsittämättömät 172 prosenttia (!) nopeampi 2160p-resoluutiolla.

Viimeinen pelitesteistä oli Total War: Warhammer, jonka ”Campaign Benchmark” -suorituskykytesti ajettiin pelin korkeimmilla grafiikka-asetuksilla, reunojenpehmennyksen ollessa FXAA-asetuksella.

Myös Total War: Warhammer 2 -pelin suorituskykytestit olivat selvästi CPU-rajoittuneita. GeForce RTX 3080 -näytönohjaimella testien tulokset molemmilla resoluutioilla olivat lähes identtiset. Tästä johtuen näytönohjainten suorituskykyero 1440p jäi todella pieneksi, vain 7 prosenttiin, mutta 2160p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli jälleen huomattavasti nopeampi. 2160p-resoluution keskimääräisellä ruudunpäivitystahdilla GeForce RTX 3080 oli nimittäin taas jo 69 prosenttia GeForce RTX 2080 -mallia nopeampi.

Näytönohjainten ylikellottamisesta on tullut melko haastavaa, sillä uudet näytönohjaimet säätävät automaattisesti kellotaajuuttaan mikäli olosuhteet sen sallitsevat. Uusissa näytönohjaimissa lämpötila, virrankulutuksen rajoitus ja käyttöjännite ovat suorituskykyä rajaavat tekijät, eikä näihin kellotaajuuden manuaalinen nosto juurikaan vaikuta.

Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen grafiikkaytimen kellotaajuutta saatiin nostettua 35 megahertsiä, ja muistien kellotaajuutta 750 megahertsiä ilman graafisia virheitä tai kaatumisia. Vaikutukset suorituskykyyn jäivät parhaimmillaankin vaatimattomiksi. 3DMark Timespy -testissä saavutettiin ylikellotuksen avulla vain 2,6 prosenttia paremmat tulokset.

Myöskään Deus Ex: Mankind Divided -pelitestissä ylikellotuksesta ei nähty juurikaan mainittavaa hyötyä. Ruudunpäivitysnopeuden keskiarvo parani 1440p-resoluutiolla 1,5 prosenttia, ja 2160p-resoluutiolla 2,8 prosenttia.

Tämänkertaisen näytönohjaintestin lämpötilamittaukset suoritettiin hieman eritavalla kuin aikaisemmin, sillä näytönohjaimet oli asennettu paljon pienempään koteloon kuin yleensä.

Lian Li TU150 -kotelon sivupaneeli oli auki testien ajan. Lämpötilamittaukset suoritettiin ajamalla Furmark Furry Donut -rasitustestiä, ja asettamalla näytönohjaimen tuuletinnopeus MSI Afterburner -ohjelmaa käyttäen. Kokoonpanon melut mitattiin noin 40 senttimetrin päästä kotelon avoimesta kyljestä äänenpainemittarilla. Muut kokoonpanon tuulettimista asetettiin pyörimään 500 RPM -nopeudella melutestien ajaksi, jotta niiden vaikutus testitulokseen olisi mahdollisimman pieni.

Ensimmäisen testikierroksen jälkeen GeForce RTX 3080 -näytönohjaimen lämpötiloissa ei ollut mitään järkeä. Näytönohjaimen lämpötila pysyi tasaisesti 70 ja 80 asteen välissä läpi testien, vaikka näytönohjaimen tuuletinnopeutta muutettiin radikaalisti. Täydellä nopeudella näytönohjaimen lämpötila vain nousi kaksi astetta, mikä tuntui käsittämättömältä. Tälle löytyi kuitenkin yksinkertainen selitys, kun tarkasteltiin näytönohjaimen kellotaajuuksia eri tuuletinnopeuksilla.

Matalilla tuuletinnopeuksilla Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen kellotaajuudet laskivat todella rajusti. Tuulettimien pyöriessä 1000 RPM:n nopeudella näytönohjaimen kellotaajuus laski aina 956 megahertsiin asti.

Täytyy muistuttaa, ettei Furry Donut -rasitustesti kuvaa näytönohjainten normaalia käyttöä. Suorituskykytestien aikana GeForce RTX 3080 -näytönohjaimen kellotaajuus pysytteli noin 1900 megahertsin tienoilla, ja tuuletinnopeudet olivat hyväksyttävällä tasolla. Eivät hiljaisella, mutta hyväksyttävällä

Verrokkinäytönohjain MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio pitää grafiikkaytimen kellotaajuudesta huomattavasti paremmin kiinni varsinkin matalilla tuuletinnopeuksilla. Tässä suuremmasta jäähdytinratkaisusta ja pienemmästä virrankulutuksesta on kiistatonta hyötyä.

Molemmat testatuista näytönohjaimista tuottivat samoilla kierrosnopeuksilla lähes samansuuruisen äänenpaineen. Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli kaikilla tuuletinnopeuksilla hieman hiljaisempi, ja erotus todennäköisesti johtui RTX 3080 mallin pienemmistä tuulettimista.

Käytössä taas Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli testatuista näytönohjaimista selkeästi kovaäänisempi. Näytönohjaimen tuulettimet pitävät selvästi kuultavissa olevaa ääntä jatkuvasti pelatessa, mikä johtuu osittain hämmentävän alhaisesta 70 asteen tavoitelämpötilasta.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Ampere-arkkitehtuuri
  4. Suorituskykymittaukset
  5. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat