Uusimmat

Suorituskykymittaukset

04.04.2021 11:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Gigabyte Radeon RX 6800 XT -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin Nvidian GeForce RTX 3070- ja GeForce 3080 -mallien kanssa. Verrokkeina olivat MSI RTX 3080 Gaming X Trio ja Asus RTX 3070 Dual.

Testikokoonpano kasattiin ASUS ROG Strix X570-i Gaming -emolevylle, jolle asennettiin AMD Ryzen 3900X -prosessori ja 32 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa DDR4-muistia.

Kaikki testit ajettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos laskettiin tulosten keskiarvosta. Melu- ja lämpötilamittaukset suoritettiin kotioloissa, kun taustamelun taso oli 36 desibeliä ja huonelämpötila 21 celsiusastetta.

3DMark Timespy -testissä, joka mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa hyödyntäen, Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming OC pärjäsi todella hyvin.

Radeon RX 6800 XT -näytönohjaimen suorituskykylukemat jäivät vain parin sadan pisteen päähän GeForce RTX 3080 -mallin tuloksesta, ja eroa GeForce RTX 3070 -malliin oli hulppeat 28 prosenttia.

3DMark Firestrike Extreme -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä vanhempaa DirectX 11 -rajapintaa käyttäen.

Gigabyte RX 6800 XT Gaming OC -näytönohjaimen tulos oli huimasti Nvidian näytönohjainten tuloksia parempi. Radeon RX 6800 XT oli 18,3 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080, ja peräti 53,6 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

3DMark Port Royal -testissä Radeonin voittokulku valitettavasti katkeaa. Port Royal -testi mittaa kokoonpanon graafista suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa ja säteenseurantaa käytettäessä.

GeForce RTX 3070 on 24,5 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 6800 XT, mutta RX 6800 XT on edelleen nopeampi kuin GeForce RTX 3070, nyt 11,7 prosentin erolla.

Deus Ex: Mankind Divided on ensimmäinen pelitesteistä. Suorituskykymittaukset ajettiin 2160p- ja 1440p-resoluutioilla Ultra-esiasetuksia ja DirectX 12 -rajapintaa käyttäen.

Radeon RX 6800 XT pärjäsi selvästi paremmin Nvidian näytönohjaimia vastaan 2160p-resoluutiolla, jolla Radeon RX 6800 XT oli hieman nopeampi kuin GeForce RTX 3080, ja 32 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070. 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli taas hieman nopeampi kuin Radeon RX 6800 XT, ja Radeon oli enää vain 16 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

Ghost Recon Wildlands -pelissä suorituskykylukemat olivat hyvin pitkälti linjassa Deus Ex -testin tulosten kanssa. Radeon RX 6800 XT pärjäsi paremmin korkeammalla 2160p-resoluutiolla, ollen 8,7 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080 ja 35,8 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070. Alhaisemmalla 1440p-resoluutiolla taas GeForce RTX 3080 oli selvästi nopeampi kuin Radeon RX 6800 XT, ja RX 6800 XT näytönohjaimen erotus GeForce RTX 3070 malliin kapeni vain 6,7 prosenttiin.

Far Cry 5 -pelin suorituskykymittauksissa Radeon RX 6800 XT -mallin dominointi korkeammalla resoluutiolla jatkuu. Radeon RX 6800 XT oli reilun prosentin nopeampi kuin GeForce RTX 3080 korkeammalla 2160p-resoluutiolla, mutta 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 olikin taas liki kymmenen prosenttia nopeampi. Korkeammalla resoluutiolla Radeon RX 6800 XT oli massiiviset 37 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070, mutta matalammalla 1440p-resoluutiolla yllättäen GeForce RTX 3070 olikin hieman nopeampi kuin Radeon RX 6800 XT.

Shadow of the Tomb Raider -pelin suorituskykytestit ajettiin tällä kertaa vain yhteen kertaan, sillä DLSS-ominaisuus toimii ainoastaan Nvidian näytönohjaimilla.

Shadow of the Tomb Raider -pelissä GeForce RTX 3080 oli selvästi nopeampi kuin Radeon RX 6800 XT, molemmilla resoluutioilla eron ollessa noin 25 prosenttia GeForce RTX 3080 -näytönohjaimen hyväksi.

Final Fantasy XV -pelin suorituskykytestin tulokset olivat Radeonin osalta mielenkiintoisia: 1440p-resoluutiolla Radeon RX 6800 XT oli 19 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070, mutta korkeammalla 2160p-resoluutiolla ero pieneni 14,3 prosenttiin. GeForce RTX 3080 oli taas 1440p -resoluutiolla 9,1 prosenttia nopeampi kuin RX 6800 XT, ja ero venähti 18,6 prosenttiin.

Tulosten ero selittyy sillä, että Final Fantasy XV käyttää DLSS-tekniikkaa ainoastaan 2160p-resoluutiolla, joka on tuettuna vain Nvidian näytönohjaimilla. Radeon RX 6800 XT suoriutuu yleisesti paremmin korkeammalla resoluutiolla, mutta DLSS-tekniikan ansiosta Nvidian näytönohjaimet pärjäävät suhteessa paremmin 2160p-resoluutiolla.

Muropaketin lämpötilatesti suoritettiin ajamalla Furmark Furry Donut -rasitustestiä, kunnes näytönohjaimen lämpötila ja ytimen kellotaajuus tasaantuivat.

Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming OC pärjäsi testissä melko kehnosti. Näytönohjaimen tuulettimien pyöriessä 1000 rpm kierrosnopeudella, grafiikkapiirin kellotaajuus laski rajusti, jotta näytönohjaimen lämpötila pysyisi tarpeeksi matalana. Korkeammillakin tuuletinnopeuksilla Radeon RX 6800 XT Gaming OC oli selvästi kuumempi. Tilanne tasaantui täyttä tuuletinnopeutta käytettäessä, sillä Radeon RX 6800 XT näytönohjaimen tuuletinnopeuden maksimi on huomattavasti korkeampi kuin GeForce RTX 3070- ja GeForce 3080 – malleilla.

Melutasoltaan Radeon RX 6800 XT oli hyvin pitkälti samassa linjassa verrokkiensa kanssa eri tuuletinnopeuksilla, joskin Nvidian mallit olivat hivenen hiljaisempia 1500- ja 2000 rpm – nopeuksilla. Täydellä tuuletinnopeudella Radeon RX 6800 XT on jo naurettavan kovaääninen, mutta tuuletinnopeus onkin huomattavasti korkeampi kuin verrokeilla.

Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming OC -näytönohjaimen ilmoitettu boost-kellotaajuus on 2250 megahertsiä, ja vertasimme rasitustestissä toteutunutta kellotaajuutta ilmoitettuun boost-kellotaajuuteen.

Näytönohjaimen tuuletinnopeuden ollessa 1000 rpm, Radeon RX 6800 XT Gaming OC näytönohjaimen kellotaajuus putosi vain 72 prosenttiin luvatusta. Kun tuuletinnopeutta nostetiin, nousi kellotaajuus myös yli luvatun boost-kellotaajuuden.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat