Suorituskykymittaukset

27.08.2019 20:00 | Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Muropaketin tämänkertaisessa testissä keskityttiin vertaamaan Gigabyte RTX 2080 Super Gaming OC -näytönohjaimen suorituskykyä poistuvan GeForce RTX 2080 -mallin kanssa, sekä mittaamaan GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimen ylikellotuksesta saatavaa hyötyä. Testissä verrokkina oli yksi parhaista Nvidia GeForce RTX 2080 -malleista, erittäin hyvin Muropaketinkin testissä pärjännyt MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio.

Testikokoonpanon prosessorina toimi Intel Core i7-8700K, muisteina 16 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa XPG Spectrix D60G -muistia ja kokoonpano rakennettiin Asus ROG Strix Z370-H -emolevylle.

Suorituskykymittaukset suoritettiin näytönohjainten peruskellotaajuuksilla, ja ylikellotustestejä varten Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC näytönohjain ylikellotettiin MSI Afterburner -ohjelmalla.

Kaikki suorituskykymittaukset suoritettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos laskettiin tulosten keskiarvosta. Kaikki pelitestit suoritettiin ultra-esiasetuksilla.

Testikattaus avattiin jo kovin tutuksi tulleella 3Dmark Timespy Extreme -testillä. Suorituskykytesti mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX12-rajapintaa hyödyntäen, ja antaa hyvän kuvan näytönohjaimen suorituskyvystä nykyaikaisissa peleissä.

GeForce RTX 2080 Super oli ensimmäisessä testissä melko maltilliset 4,3 prosenttia verrokkiaan nopeampi.

3DMark Firestrike Ultra roikkuu edelleen mukana testikattauksessa, mutta niin roikkuvat myös DirectX11-rajapintaa käyttävät pelit pelaajien ruuduilla. Firestrike Ultra on todella raskas, 2160p-resoluutiolla renderöitävä DirectX11-rajapintaa käyttävä suorituskykytesti, joka antaa osviittaa näytönohjaimen suoriutumisesta vanhempien pelien parissa.

Suorituskykyero testattujen näytönohjainten välillä oli hyvin samanlainen kuin TimeSpy Extreme -testissä, GeForce RTX 2080 Super näytönohjaimen ollessa 4,6 prosenttia verrokkiaan nopeampi.

Molemmat testatuista näytönohjaimista edustavat Nvidian säteenseurantaan erikoistunutta GeForce RTX -mallistoa, joten testikattaukseen otettiin mukaan kolmas 3DMarkin testi, suorituskykyä säteenseurantaskenaariossa mittaava Port Royal.

Säteenseurantatestissä GeForce RTX 2080 Super tekee pesäeroa verrokkiinsa kahden ylimääräisen laskentayksikkönsä ansiosta. Jokaiselle laskentayksikölle on sijoitettu myös säteenseuranta- ja tensor-ytimiä, jotka tarjoavat luonnollisesti lisäetua testissä. GeForce RTX 2080 Super oli testissä 10,6 prosenttia verrokkiaan nopeampi.

Deus Ex: Mankind Divided on DirectX12-rajapintaa tukeva peli, joka on graafisesti todella raskas varsinkin 2160p-resoluutiolla. Deus Ex tukee myös DirectX11-rajapintaa, jota käyttämällä Muropaketin testeissä on saatu lähes poikkeuksetta DX12-rajapintaa parempia tuloksia.

GeForce RTX 2080 Super on odotetusti kaikilla resoluutioilla nopeampi, jopa hieman enemmän kuin mitä synteettisistä testeistä olisi voinut päätellä. GeForce RTX 2080 Super on resoluutiosta riippuen noin 4 – 7 prosenttia vanhempaa GeForce RTX 2080 -näytönohjainta nopeampi.

Ghost Recon: Wildlands -pelissä näytönohjainten suorituskykyerot pysyivät linjassa muiden testien kanssa, 1080p-resoluutiota lukuun ottamatta, jossa ero laski vain 2,2 prosenttiin. Tällöin kokoonpanon jokin muu osa jarrutti menoa ja meininkiä, ja graafisen suorituskyvyn merkitys testituloksessa laski.

1440p- ja 216op-tarkkuuksilla ero suorituskyvyssä oli 4,2- ja 5,9 prosenttia GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimen hyväksi.

Total War: Warhammer 2 on ylhäältäpäin kuvattu strategiapeli, joka tukee DirectX12-rajapintaa. Valitettavasti myös Warhammer 2:n DirectX12-tuki on melkoisen huono, joten testeissä käytettiin DirectX11-rajapintaa, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä.

Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC oli 4,0 – 4,9 prosenttia verrokkiaan nopeampi.

Ghost Recon: Wildlandsin suorituskyvyn tavoin, myös For Honor -pelin suorituskyky on erittäin riippuvainen renderöintiresoluutiosta. Laskemalla tarkkuuden 2160p-resoluutiosta 1440p-resoluutioon, ruudunpäivitysnopeudet lähes tuplaantuvat.

GeForce RTX 2080 Super oli jälleen vanhempaa mallia selkeästi suorituskykyisempi, mutta näytönohjainten tulosten erotus kasvoi For Honor testissä lähelle kymmentä prosenttia kaikilla resoluutioilla.

Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC ylikellotukseen käytettiin MSI Afterburner -ohjelmaa. Näytönohjaimen kellotaajuus asettui ylikellotettuna noin 2070 megahertsiin, ja muistien kellotaajuus nostettiin 16500 megahertsiin. Näytönohjaimen grafiikkapiirin ylikellotus jäi melko maltilliseksi, näytönohjaimen grafiikkapiirin toimiessa perusasetuksilla noin 2000 megahertsin tuntumassa rasituksessa.

Vaatimattomasta kellotaajuuden noususta huolimatta, suorituskykytulos Timespy Extreme -testissä nousi 4,9 prosenttia.

Ylikellotuksen seurauksia tarkasteltiin vielä Deus Ex: Mankind Divided -pelissä, ja tulokset ovat melko pitkälti linjassa 3DMark Timespy Extreme -testin tulosten kanssa. Suorituskykytulokset paranivat 3,6–4,1 prosenttia resoluutiosta riippuen.

Näytönohjainten jäähdytysratkaisuja testattiin Furmark ”Furry Donut” -rasitustestillä, ja testi suoritettiin neljällä eri tuuletinnopeudella: 1000, 1500 ja 2000 RPM:n nopeuksilla. Lämpötilatesti tehtiin 21 celsius-asteisessa ilmastoidussa toimistotilassa. Testien ajan kaikki muut kokoonpanon tuulettimet olivat sammutettuina, ja kokoonpanon kylkipaneeli irrotettuna.

Testejä aloittaessa ennakko-oletus oli, ettei korkeammalla TDP-arvolla varustettu Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC voi mitenkään pärjätä järkälemäiselle MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio näytönohjaimelle lämpötilatesteissä.

MSI:n malli oli kuin olikin hivenen viileämpi kaikilla tuuletinnopeuksilla, mutta erotus jäi enimmilläänkin vaivaiseen kahteen asteeseen.

Rasitusmittauksissa näytönohjaimien kellotaajuudet vaihtelevat, ja näytönohjaimet nostavat kellotaajuuksiaan automaattisesti lämpötilan laskiessa.

GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimen kellotaajuudet olivat jatkuvasti noin 20 megahertsiä GeForce RTX 2080 mallia korkeammat, joten suuresta erosta ei todellakaan ole kyse.

Melumittaukset suoritettiin ilta-aikaan ilmastoidussa toimistossa, jossa taustamelun taso oli 39,6 desibeliä (dBA). Melumittaukset suoritettiin sijoittamalla desibelimittari noin 40 senttimetrin päähän avonaisesta kotelosta. Melumittausten aikana kokoonpanon muut tuulettimet sammutettiin.

Näytönohjainten tuulettimien pyöriessä hiljaisella 1000 RPM:n nopeudella, näytönohjainten meluntuotto oli mittauksellisesti identtinen, eikä kumpikaan näytönohjaimista pitänyt ylimääräisiä ääniä.

Tuuletinnopeuksien noustessa piti Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC selkeästi kovempaa meteliä, ja näytönohjaimen tuulettimien pitämä ääni oli melko korkeataajuista.

Tuulettimien pyöriessä täydellä nopeudella MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio oli karvan verran äänekkäämpi, mutta ainoastaan korkeamman maksiminopeutensa ansiosta. MSI:n mallin tuulettimet pyörivät täydellä nopeudella 3400 kierrosta minuutissa, kun taas Gigabyten mallin tuulettimien maksiminopeus asettui 3100 kierrokseen minuutissa.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto