Uusimmat

Suorituskykymittaukset

04.11.2020 20:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Muropaketin suorituskykytestit suoritettiin tällä kertaa täysikokoisessa ATX-kotelossa. MSI:n uutuusmallit eivät enää sopineet pienempään ITX-koteloon, jossa aiemmat Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen suorituskykymittaukset ajettiin. Suorituskykymittaukset on luonnollisesti ajettu uudelleen Gigabyten näytönohjaimella samassa ATX-kotelossa tätä testiä varten.

Testikokoonpanon prosessorina toimi AMD Ryzen 3900X ja muistina oli 32 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa DDR4-muistia. Testikokoonpano kasattiin Asus ROG Strix X570-I Gaming -emolevylle, ja komponentit sijoitettiin Fractal Design Define R5 -koteloon.

Tätä testiä varten Muropaketin testikattausta on uudistettu ja mukaan on otettu aiempaa tuoreempia pelejä.

Muropaketin testikattaus polkaistaan käyntiin tutulla valikoimalla 3DMarkin suorituskykytestejä, joista ensimmäinen on 3DMark Timespy, joka mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa käyttäen.

Timespy-testissä GeForce RTX 3090 oli noin kymmenen prosenttia GeForce RTX 3080 -malleja nopeampi. Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli 1,5 prosenttia nopeampi MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio -näytönohjainta.

3DMark Firestrike Extreme on testinä hyvin samankaltainen 3DMark Timespy -testin kanssa, mutta Firestrike testaa kokoonpanon suorituskykyä vanhempaa DirectX 11 -rajapintaa käyttäen.

MSI:n GeForce RTX 3090 -näytönohjaimen suorituskykyero GeForce RTX 3080 -malleihin kasvaa hieman reiluun 13 prosenttiin. Molemmat GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet suoriutuvat lähes identtisesti, MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trion ollessa vajaan prosentin verran nopeampi.

3DMark Port Royal testaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa ja säteenseurantaa käyttäen.

Hieman erikoisesti MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio pärjäsi melko heikosti Port Royal testissä, ja Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli kolme prosenttia nopeampi Port Royal -testissä. GeForce RTX 3090 oli 12 prosenttia nopeampi kuin Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC.

Ensimmäinen pelitesteistä oli Deus Ex: Mankind Divided, jonka suorituskykytesti ajettiin DirectX 11 -rajapintaa käyttäen pelin ultra-esiasetuksilla.

Matalammalla 1440p-resoluutiolla ruudunpäivityksen rajoittavana tekijänä on prosessori, joten näytönohjainten tulokset ovat hyvin pitkälti samalla tasolla. Korkeammalla 2160p-resoluutiolla GeForce RTX 3090 on noin 9 prosenttia nopeampi kuin Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC, ja Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli noin 9 prosenttia nopeampi kuin MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio.

Ghost Recon: Wildlands -pelin suorituskyky testit ajettiin myös 1440p- ja 2160p-resoluutiolla pelin ultra-esiasetuksilla.

Wildlands-suorituskykytestissä MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio pärjäsi puolestaan alemmalla tarkkuudella huomattavasti paremmin kuin Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC. Testattaessa 1440p-resoluutiolla MSI:n malli oli nimittäin noin yhdeksän prosenttia nopeampi.

Nostettaessa resoluutio 2160p-tasolle, suoriutuivat molemmat GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet lähes identtisesti.

GeForce RTX 3090 on 1440p-resoluutiolla vain 1,8 prosenttia MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio -näytönohjainta nopeampi – ero halvempiin näytönohjaimiin kasvoi kuitenkin noin 9 prosenttiin nostettaessa tarkkuus korkeampaan 2160p-resoluutioon.

Far Cry 5 on yksi Muropaketin testikattauksen uusista peleistä. Sen suorituskykytesti ajettiin pelin ultra-esiasetuksilla.

Myös Far Cry 5 -pelissä 1440p-resoluutiolla prosessori toimi rajoittavana tekijänä ruudunpäivitykselle, minkä takia kaikki tulokset ovat 120 FPS:n tuntumassa.

Vasta 2160p-resoluutiolla GeForce RTX 3090 -näytönohjain ottaa selkeän 9,5 prosentin pesäeron GeForce RTX 3080 -näytönohjaimiin, jotka suoriutuvat korkeammalla resoluutiolla keskenään yhtenevin tuloksin.

Shadow of the Tomb Raider on toistaiseksi raskain Muropaketin testeistä. Peli ajettiin ultra-esiasetuksilla ja MSAA X2 -reunojenpehmennyksellä. Shadow of the Tomb Raider käyttää säteenseurantaa esimerkiksi varjojen renderöinnissä, missä 3000-sarjan uuden säteenseurantayksiköt pääsevät hyötykäyttöön.

Tässä testissä MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio pääsi näyttämään kyntensä jo 1440p-resoluutiolla, ollen noin 12 prosenttia nopeampi kuin RTX 3080 -näytönohjaimet. 2160p-resoluutiolla erotus MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trion ja GeForce RTX 3080 -mallien välillä kasvoi 16 prosenttiin.

Shadow of the Tomb Raiderin suorituskykytestit ajettiin myös DLSS (Deep Learning Super Sampling) -asetusta käyttäen. Se on Nvidian kehittämä teknologia, jossa pelikuva renderöidään alhaisemmalla resoluutiolla, jonka jälkeen kuvasta muodostetaan syväoppimista käyttäen korkeammalla resoluutiolla varustettu lopullinen kuva.

Teknologia toimii todella hyvin, mutta on toistaiseksi tuettuna harmillisen harvassa pelissä. Kuvanlaatu säilyy lähes identtisenä natiiviresoluutioon verrattuna, mutta suorituskyky kokee varsinkin 2160p-resoluutiolla melkoisen piristyksen.

DLSS-asetusta käytettäessä GeForce RTX 3090 on GeForce RTX 3080 -malleja nopeampi molemmilla resoluutiolla reilun kymmenen prosentin erolla, ja GeForce RTX 3080 -mallit ovat keskenään yhtä nopeita. Merkille pantavaa on kuinka valtavasti DLSS-asetus parantaa suorituskykyä. 2160p-resoluutiolla suorituskyky paranee jokaisella näytönohjaimella yli 40 prosentilla, ja alemmalla 1440p-resoluutiollakin noin 18 prosentilla.

Final Fantasy XV oli tämänkertaisista pelitesteistä viimeinen. Pelin suorituskykytesti ajettiin ”high”-esiasetuksilla, mikä on kyseisen pelin korkein esiasetus. Myös Final Fantasy XV käyttää DLSS-teknologiaa parantamaan suorituskykyä.

1440p-resoluutiolla MSI RTX 3090 Gaming X Trio on kolme prosenttia nopeampi kuin MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio, ja 2160p-resoluutiolla erotus nousi hieman vajaaseen kymmeneen prosenttiin.

Final Fantasy XV -pelissä Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oli puolestaan noin 3 prosenttia hitaampi kuin MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio.

Tämänkertaiset lämpötilamittaukset suoritettiin Fractal Design Define R5 -kotelossa, kotelon kylkipaneelin ollessa avoimena. Kokoonpanossa oli yksi 140-millimetrinen tuuletin poistamassa kuumaa ilmaa kotelosta, ja toinen puhaltamassa viileää ilmaa koteloon.

Lämpötilamittaukset suoritettiin Furmark Furry Donut -testiä käyttäen, joka luo maksimaalisen lämpökuorman näytönohjaimelle. Läpi testien MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio oli muutaman asteen kuumempi kuin MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio. Tämä oli täysin odotettavissa, sillä näytönohjaimet käyttävät samaa jäähdytysratkaisua, mutta GeForce RTX 3090 -näytönohjaimen sähkönkulutus on selvästi korkeampi.

Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimen lämpötilojen käytös oli taas melko kummallista MSI:n malleihin verrattuna. Tämä kylläkin selittyy tarkastelemalla näytönohjaimien kellotaajuuksia eri tuuletinnopeuksilla.

Gigabyten näytönohjaimen korkeampi lämpötila tuulettimien pyöriessä maksiminopeudella selittyy osittain sillä, että Gigabyten näytönohjaimen tuulettimien maksiminopeus on 3000 kierrosta minuutissa, kun taas MSI:n mallien tuulettimet pyörivät maksimissaan 3200 RPM:n nopeudella.

MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio oli tästä testikolmikosta selkeästi hiljaisin, niin melutesteissä kuin oikeassa pelikäytössäkin. Molemmat MSI:n mallit pysyivät pelikäytössä lähes äänettöminä, kun taas Gigabyten tuulettimien kierrosnopeus nousi toistuvasti häiritsevälle tasolle.

Mikään näytönohjaimista ei kuitenkaan pitänyt ylimääräisiä häiritseviä ääniä.

Muropaketin testaaja joutui jälleen hetken raapimaan päätänsä, kun tarkasteltiin näytönohjainten kellotaajuuksia lämpötilamittausten aikana. Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC näytönohjaimen kellotaajuus tippui kolmanneksen ilmoitetusta boost-kellotaajuudesta hitaimmalla testatulla tuuletinnopeudella, MSI:n mallien kellotaajuuksien porskuttaessa varsin hyvissä lukemissa kaikilla tuuletinnopeuksilla.

Aikaisemmassa Muropaketin testissä Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC oireili tismalleen samalla tavalla Furmark Furry Donut -lämpötilatestissä. Tuolloin olin valmis syyttämään pienempää koteloa alhaisista kellotaajuuksista, mutta testien uusiminen isommassa kotelossa osoitti, ettei syy ollut kompaktissa kotelossa.

Syy alhaisiin kellotaajuuksiin Furmarkin testin aikana on pieni mysteeri, varsinkin kun Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC pärjää pelikäytössä varsin hyvin, ja pysyy MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio -näytönohjaimen tahdissa täysin ongelmitta.

Pelikäytössä Gigabyten näytönohjaimen grafiikkaytimen kellotaajuus pysyttelee 1900 megahertsin tuntumassa, mikä on pitkälti samaa luokkaa MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio -mallin kanssa.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteiden esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat