Uusimmat

Kokoonpano ja suorituskykymittaukset

06.04.2017 18:00 Tapio Berschewsky

Kokoonpano ja suorituskykytestit

Ajoimme EVGA:n näytönohjaimella muutaman peliin sisäänrakennetun testin sekä pari raskainta 3D Mark -testiä. Verrokiksi otimme Muropaketin laboratorion testeissä yleensä käytettävän Asus STRIX GeForce GTX 1080 A8G Gaming 8 Gt:n. Asuksen mallissa peruskello on 1695 megahertsiä ja boost-kello 1835 megahertsiä. EVGA:lla vastaavat arvot ovat 1708 megahertsiä ja 1847 megahertsiä eli 13 ja 12 megahertsia enemmän.

Molempia näytönohjaimia mitattiin kokoonpanossa, jossa oli Intel Core i7-7700K -prosessori, Asus Maximus IX Formula -emolevy, 16 gigatavua G.Skillin valmistamaa Trident Z -sarjan DDR4-3600 F4-3600C16D-16GTZ -muistia sekä Samsungin 850 EVO SSD.

Ajoimme kummallakin näytönohjaimella 3D Mark Time Spyn sekä 3D Mark Fire Strike Ultran oletusasetuksilla.

Lisäksi ajoimme muutaman peliin sisäänrakennetun benchmarkin. Rise of the Tomb Raider ja The Division ajettiin sekä 4K- että 1080p -tarkkuudella. Deus Ex: Mankind Dividedin huomattavan raskas testi ajettiin vain 1080p-tarkkuudella.

Tomb Raiderissa grafiikka-asetuksina käytettiin Very High -asetuksia, The Divisionissa Ultra-asetuksia ja Deus Ex: Mankind Dividedissa Very High -asetuksia.

Kaikissa testeissä grafiikkapiirin tuuletin heräsi maksimivauhdeille melkein heti benchmarkin käynnistettyä ja virransyöttöön sekä muisteihin sidottu tuuletin pyörähti muutamaa kymmentä sekuntia myöhemmin nopeisiin vauhteihin.

3D Markin Time Spy -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä 3D-grafiikan piirtämisessä vastaten modernia DirectX 12 -peliä raskailla asetuksilla. Fire Strike Ultra on tarkoitettu vastaamaan suorituskykyä erittäin raskaan 4K-resoluutiolla pyörivän DirectX 11 -rajapintaa käyttävän pelin kanssa. Tulokset ilmoitetaan testin antamina 3D Mark -pisteinä, jossa suurempi on parempi.

EVGA otti Asus-verrokkiin nähden molemmissa testeissä pienen eron. Time Spyssa ero oli 1,19 prosenttia ja Fire Strike Ultrassa 0,24 prosenttia.

Rise of the Tomb Raiderin benchmarkin Overall Score kertoo pelin kolmeen eri kenttään perustuvien ruudunpäivitysmittausten keskiarvon. Suurin ero 1080p-tarkkuudella korttien välille muodostui juuri Tomb Raiderissa, jossa EVGA:n kaula oli 1,31 prosenttia.

Tom Clancy’s The Divisionissa ja Deus Ex: Mankind Dividedissa testikenttiä on molemmissa yksi ja mittaus kertoo sen keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. Testit ajettiin 1080p -tarkkuudella. Suurempi tulos on parempi. The Divisionissa ero tippui 0,39 prosenttiin ja Deus Ex Mankind Dividedissa molemmat saivat täsmälleen saman tuloksen.

Rise of the Tomb Raiderin benchmarkin Overall Score kertoo pelin kolmeen eri kenttään perustuvien ruudunpäivitysmittausten keskiarvon. 4K-tarkkuudella erot olivat hyvin samanlaiset kuin 1080p-tarkkuudella. Tomb Raiderissa EVGA oli 1,5 prosenttia nopeampi.

Tom Clancy’s The Divisionissa testikenttiä on yksi ja mittaus kertoo sen keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. Testit ajettiin 4K-tarkkuudella. Suurempi tulos on parempi. The Divisionissa EVGA oli 0,49 prosenttia nopeampi.

Pitkän mittausrupeaman päätyttyä otettiin heti kuvakaappaus EVGA:n Precision XOC -ohjaussovelluksen lämpötila-anturien näkymästä. Tuntien testaus ei saanut korttia käymään kovinkaan kuumana. Yksikään anturi ei ilmoittanut edes 60 celsiusasteen lämpötiloja.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Ominaisuudet
  3. Kokoonpano ja suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto