Uusimmat

Suorituskykymittaukset

03.10.2021 10:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti- ja GeForce RTX 3070 Ti Gaming OC -näytönohjainten suorituskykyä vertailtiin MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio, Asus GeForce RTX 3070 Dual ja Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming OC -näytönohjainten kanssa.

Testikokoonpanon emolevynä toimi Asus ROG Strix X570-i Gaming -emolevy, prosessorina AMD Ryzen 3900 X ja työmuistina oli 32 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa DDR4-muistia.

Muropaketin testikattauksen kaikki testit ajettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos laskettiin tulosten keskiarvosta. Testit ajettiin ilmastoidussa tilassa, jossa taustamelu oli 36 desibeliä ja lämpötila 21 astetta.

3DMark Timespy -testi mittaa kokoonpanon graafista suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa käyttäen, jota lähes kaikki modernit pelit hyödyntävät.

Timespy testissä GeForce RTX 3080 Ti oli selvästi testiporukan nopein, vieläpä melko suurella 11,3 prosentin erotuksella GeForce RTX 3080 -näytönohjaimeen. GeForce RTX 3070 Ti pärjäsi myös varsin mallikkaasti, tarjoillen 9 prosenttia paremman tuloksen kuin GeForce RTX 3070.

3DMark Firestrike -testi on hyvin samankaltainen Timespy-testin kanssa, mutta kohta kymmenen vuoden ikää lähestyvä testi mittaa kokoonpanon graafista suorituskykyä vanhempaa DirectX 11 -rajapintaa hyödyntäen.

Firestrike-testissä Radeon RX 6800 XT dominoi Nvidian näytönohjaimia, mutta GeForce RTX 3080 Ti oli 9,6 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080, ja GeForce GeForce RTX 3070 Ti 9 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

3DMark Port Royal on testikattauksen 3DMark-testeistä uusin, ja se mittaa kokoonpanon suorituskykyä säteenseurantaa ja DirectX 12 -rajapintaa käytettäessä.

Port Royal testissä GeForce RTX 3080 Ti -näytönohjaimen 80 säteenseurantayksikköä pääsevät oikeuksiinsa, ja GeForce RTX 3080 Ti on 16,8 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080. GeForce RTX 3070 Ti on jälleen noin 9 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

Testikattauksen ensimmäinen pelitesti Deus Ex: Mankind Divided käyttää DirectX 12 -rajapintaa, ja on 4K-resoluutiolla kova pala purtavaksi kaikista tehokkaimmillekin näytönohjaimille.

GeForce RTX 3080 Ti kuitenkin kyntää grafiikkaa ruudulle reilusti yli 60 fps:n nopeudella myös 2160p-resoluutiolla ja on liki 20 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080. 1440p-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeudet kasvavat sen verran korkeiksi, että prosentuaalinen erotus jää 9,5 prosenttiin.

GeForce RTX 3070 Ti keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on hyvin lähellä 60 ruutua sekunnissa 2160p-resoluutiolla, ja eroa GeForce RTX 3070 malliin on 14,3 prosenttia. 1440p-resoluutiolla näytönohjainten tulosten erotus pienenee 11,9 prosenttiin.

Ghost Recon Wildlands -pelin suorituskykymittaukset ajettiin pelin ”very high” -esiasetuksilla 2160p- ja 1440p-resoluutioilla.

Wildlands pelitestissä uudet Ti-mallit dominoivat aikaisempia GeForce RTX 3000 -sarjan malleja. 2160p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 Ti oli huimat 38,6 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080, ja GeForce RTX 3070 Ti järisyttävät 45 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070. 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 Ti oli 33,8 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080 ja GeForce RTX 3070 Ti 22,5 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

Far Cry 5 -peli käyttää myös DirectX 12 -rajapintaa. Pelin pelimoottori ei tunnu suoriutuvan ultra-esiasetuksilla mairittelevan hyvin yli 100 fps:n ruudunpäivitysnopeuksilla, sillä 1440p-resoluution testitulokset tasaantuivat hyvin pitkälti, ja näytönohjaimet saivat hyvin saman suuruisia tuloksia.

Kuitenkin 2160p-resoluutiolla näytönohjainten erot tulivat paremmin esiin. GeForce RTX 3080 Ti oli 10,5 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080 ja GeForce RTX 3070 Ti 14,3 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

Shadow of the Tomb Raider on toistaiseksi ainoa Nvidian DLSS-teknologiaa tukevista Muropaketin testikattauksen peleistä, minkä takia pelin suorituskykymittaukset on ajettu kahteen kertaan, DLSS-asetuksen kanssa ja ilman. Ilman DLSS-testejä ajettaessa käytössä oli SMAA X2 -reunojenpehmennystekniikka.

Shadow of the Tomb Raider -testissä ilman DLSS-tekniikkaa 2160p-resoluutiolla molemmat Ti-mallit olivat noin yksitoista prosenttia ei-Ti mallejaan nopeampia. 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 Ti oli 14 prosenttia GeForce RTX 3080 -mallia nopeampi, mutta GeForce RTX 3070 Ti oli enää 2,9 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

DLSS-tekniikka vauhdittaa ruudunpäivitysnopeutta toden teolla jokaisella Nvidian RTX-näytönohjaimella, mutta koska kyseessä on Nvidian tekniikka, ei tämä luonnollisestikaan toimi AMD:n näytönohjaimilla.

2160p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 Ti oli 15,3 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080 ja GeForce RTX 3070 Ti taas 9,8 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070. 1440p-resoluutiolla Ti-mallit olivat noin 13 prosenttia verrokkejaan nopeampia.

Myös Final Fantasy XV -pelitesti ajettiin korkeimmilla grafiikka-asetuksilla 2160p- ja 1440p-resoluutioilla

2160p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 Ti oli oletettuun tapaan noin 11 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3080, mutta GeForce RTX 3070 Ti teki suurempaa pesäeroa aikaisempaan malliin, ollen 18,6 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070. 1440p-resoluutiolla erot hieman pienentyivät, kun molemmat Ti-mallit olivat noin 9 prosenttia verrokkejaan nopeampia.

Pelitestien jälkeen näytönohjainten jäähdytyselementtien suorituskykyä mitattiin erilaisilla suureilla ajamalla Furmarkin Furry Donut -rasitustestiä. Lämpötila ja melumittaukset tehtiin ilmastoidussa tilassa, jonka taustamelu oli 36 desibeliä ja lämpötila 21 astetta.

Katsaus lämpötilamittauksiin ei todellakaan kerro mairittelevaa tarinaa uusista Gigabyten näytönohjaimista. Kaikilla tuuletinnopeuksilla näytönohjaimet käyvät huomattavasti verrokkejaan kuumempana.

Erot ovat suorastaan valtavia, mutta valitettavasti helposti selitettävissä näytönohjainten virrankulutuksella. GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC imaisee helposti yli 350 wattia tehoa rasitustestissä, ja Gigabyten jäähdyttimellä on vaikeuksia pitää näytönohjain viileänä korkeillakaan tuuletinnopeuksilla.

Melutasoissa ei ole sikäli suuria yllätyksiä, joskin Gigabyten Gaming OC -mallit olivat selkeästi verrokkejaan äänekkäämpiä 2000 rpm tuuletinnopeudella. Kuitenkin pelikäytössä varsinkin Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC oli häiritsevän kovaääninen, koska korkean lämmöntuotannon takia tuulettimien täytyy pyöriä korkealla nopeudella myös tavallisessa käytössä.

Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC -mallin tuulettimet päästivät myös selvästi jotakin ylimääräistä ääntä, koska näytönohjain oli selvästi GeForce RTX 3070 Ti -mallia äänekkäämpi, vaikka kyseessä on lähes identtiset jäähdyttimet. GeForce RTX 3080 Ti -mallin tuuletinnopeudet olivat kuitenkin oletetuilla tasoilla, joten varsinaista vikaa näytönohjaimessa ei ollut.

Viimeisessä graafissa tarkastellaan näytönohjaimen grafiikkaytimen kellotaajuuden kehittymistä rasitustestin aikana, tuulettimen kierrosnopeuden muuttuessa.

1000 rpm kierrosnopeudella molemmat Ti-mallit jäivät selvästi ilmoitetuista boost-kellotaajuuksista, mutta tämä on melko tyypillistä. Kuitenkin jo 1500 rpm tuuletinnopeudella ilmoitetut boost-kellotaajuudet saavutettiin, ja 2000 rpm tuuletinnopeudella GeForce RTX 3080 Ti toimi jo kymmenen prosenttia ilmoitettua boost-kellotaajuutta korkeammalla kellotaajuudella.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteiden esittelyt
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat