Uusimmat

Kokoonpano, testit ja suorituskykymittaukset

09.11.2017 20:00 Aleksi Pakkala

Kokoonpano, testit ja suorituskykymittaukset

Suorituskykymittaukset suoritettiin avoimessa testipenkissä. Kokoonpano koostui Asuksen Strix Z270E Gaming -emolevylle asennetusta Intelin Core i7-7700K -prosessorista ja 16 gigatavun G.Skill TridentZ -muistikitistä, joka toimi 3600 megahertsin nopeudella. Intel Core i7-7700K toimi 4,2 gigahertsin peruskellotaajuudellaan.

Näytönohjainten ylikellotus suoritettiin MSI Afterburner -ohjelmalla ja ylikellotusten vakaus testattiin 3DMark Firestrike Ultra -testillä. Ylikellotus todettiin toimivaksi, kun järjestelmä pysyi vakaana kolmen peräkkäisen Firestrike Ultra -testikierroksen aikana.

MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio -näytönohjaimen grafiikkaytimen kellotaajuus asettui ylikellotettuna 2088 megahertsiin 1,088 voltin jännitteellä. Muistien nopeus nousi 6156 megahertsiin, jolloin muistien efektiivinen kellotaajuus oli 12 312 megahertsiä.

Verrokkina käytetyn Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix -mallin grafiikkaytimen kellotaajuus toimi vakaana 2038 megahertsin kellotaajuudella 1,075 voltin jännitteellä. Näytönohjain ei toiminut vakaasti korkeammalla kellotaajuudella eikä korkeampi jännitekään auttanut asiaa. Muistien kellotaajuus nousi 5805 megahertsiin, jolloin muistien efektiivinen kellotaajuus oli 11 610 megahertsiä.

Pelien suorituskykymittaukset suoritettiin 2160p- ja 1440p-resoluutioilla Ultra-esiasetuksilla. Kaikki testit ajettiin sekä vakiokellotaajuuksilla että ylikellotettuna.

Futuremarkin 3DMark-ohjelmistoon on juuri julkaistu uusi Time Spy Extreme -testi, joka otettiin välittömästi osaksi Muropaketin testikattausta. Kyseessä on äärimmäisen vaativa DirectX 12 -rajapintaa käyttävä suorituskykytesti, joka laittoi GTX GeForce 1080 Ti -mallit polvilleen ruudunpäivitysnopeuden laskiessa useasti alle 30 ruudun sekuntinopeuteen.

Synteettisissä grafiikkatesteissä näytönohjainten erot tulevat selkeimmin esiin. Peruskellotaajuuksilla Asuksen ja MSI:n mallit ovat käytännössä yhtä nopeita vain 1,1 prosentin erolla, mutta ylikellotettuna MSI:n Gaming X Trio -malli on Asuksen Strix-mallia 2,9 prosenttia nopeampi. Asuksen Strixin suorituskyky nousi ylikellotettuna 6,5 prosenttia ja MSI:n Gaming X Trion suorituskyky parani jo 8,4 prosenttia.

3DMark Firestrike Ultra suorituskykytesti perustuu vanhemmalla DirectX 11 -rajapinnalle mutta on edelleen relevantti hyvän skaalautuvuutensa johdosta.

Tulokset noudattavat samaa kaavaa Time Spy Extreme -testin kanssa, peruskellotaajuuksilla toimivien näytönohjainten erotuksen jäädessä 1,4 prosenttiin MSI:n mallin hyväksi. Ylikellotettuna Gaming X Trion suorituskyky parani 8,2 prosenttia, ROG Strix -mallin suorituskyvyn kohotessa 6,4 prosenttia. Erotus korttien välille kasvoi näin ollen 3,4 prosenttiin.

Total War: Warhammer 2 on ensimmäinen kolmesta uudesta pelitestistä Muropaketin testikattauksessa. Pelissä ajettiin ”Battle Benchmark” -suorituskykytesti pelin Ultra-esiasetuksilla. Peli oli 2160p-resoluutiolla yllättävän raskas, ja ruudunpäivitysnopeus laahaa jatkuvasti alle 50 FPS:n nopeuksissa.

Peruskellotaajuuksilla näytönohjaimet tarjoavat 2160p-resoluutiolla käytännössä identisen suorituskyvyn, mutta 1440p-resoluutiolla Asus Strix GeForce GTX 1080 Ti on 1,8 prosenttia MSI:n mallia tehokkaampi. Ylikellotettuna ROG Strix mallin suorituskyky parani 6,2 prosenttia 2160p-resoluutiolla ja 4,5 prosenttia 1440p-resoluutiolla. MSI Gaming X Trio -mallin paremman kellottuvuuden ansiosta suorituskyky parani ylikellotettuna mukavat 8,2 ja 8,4 prosenttia.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3 on 2017 keväällä julkaistu reaaliaikainen strategiapeli. Suorituskykymittaukset tehtiin pelin sisäänrakennetulla testillä Ultra-esiasetuksilla.

Molemmilla testatuilla resoluutioilla erot jäivät alle prosenttiin. Tässäkin pelissä MSI:n Gaming X Trio onnistui nappaamaan vankemman edun suorituskyvyn noustessa ylikellotettuna 6,3 prosenttia 2160p-resoluutiolla ja 5,6 prosenttia 1440p-resoluutiolla. Asus ROG Strix-mallin suorituskyky nousi vastaavilla tarkkuuksilla 3,3 ja 3,5 prosenttia.

Deus Ex: Mankind Divided -pelissä testit ajettiin Ultra-esiasetuksilla ilman pelin suorituskyvyn rampauttavaa MSAA-reunojenpehmennystä. Näytönohjainten suorituskyky mitattiin pelin omalla suorituskykymittauksella.

Deus Ex noudattaa totuttua kaavaa, ja näytönohjaimet ovat peruskellotaajuuksilla lähes yhtä tehokkaat MSI:n mallin ollessa vain prosentin edellä. Deus Ex: Mankind Dividedin suorituskykytestissä MSI:n malli saa huomattavasti Asuksen mallia kovemman hyödyn ylikellotuksesta. Gaming X Trion suorituskyky paranee 6,5 prosenttia 2160p-resoluutiolla ja jopa 8,8 prosenttia 1440p-resoluutiolla. Asuksen mallilla hyöty ylikellotuksesta jää alle prosenttiin molemmilla tarkkuuksilla.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands kuuluu alkuvuoden 2017 isoihin julkaisuihin, ja se onkin tällä hetkellä yksi graafisesti raskaimmista räiskintäpeleistä. Suorituskyky mitattiin pelin omalla suorituskykytestillä.

2160p-resoluutiolla näytönohjaimet olivat peruskellotaajuuksilla käytännössä yhtä tehokkaita, sillä ero jäi alle prosenttiin. 1440p-resoluutiolla MSI Gaming X Trio on 1,8 prosenttia Asus ROG Strix mallia tehokkaampi. MSI hyötyy ylikellotuksesta vaikuttavat 7,8 prosenttia 2160p-resoluutiolla ja 5,5 prosenttia 1440p-resoluutiolla. Asuksen ROG Strix -mallilla suorituskyky paranee 2,3 ja 3,3 prosenttia ylikellotuksen myötä.

For Honor on kolmas uusi lisäys Muropaketin pelitesteihin. Suorituskykymittaukset suoritettiin pelin omalla suorituskyvyn mittaukseen tarkoitetulla työkalulla.

Peruskellotaajuuksilla näytönohjaimet olivat suorituskyvyltään lähes identtisiä, eikä tässäkään testissä ero venähdä edes yhteen prosenttiin kummallakaan tarkkuudella. Ylikellotettuna MSI oli tässäkin testissä nopeampi, mutta kohtuullisen pienellä 2,2 prosentin erotuksella 2160p-resoluutiolla ja 2,1 prosentin erolla 1440p-resoluutiolla.

Lämpötilatesteissä näytönohjaimien tuulettimet ohjattiin MSI Afterburner -ohjelmalla pyörimään 1000 RPM:n nopeudella. Kokoonpanolla ajettiin 15 minuuttia Furmark-ohjelman ”furry donut” -polttotestiä, kunnes lämpötilat tasaantuivat. Lämpötilamittaukset tehtiin ilmastoidussa toimistossa, jossa lämpötila oli tasainen 22 celsiusastetta. Gaming X Trio oli testissä jopa 14 astetta Asusta viileämpi, mikä tarkoittaa pelikäytössä alhaisempia tuuletinnopeuksia ja hiljaisempaa käyttöä. Lämpötilamittaukset suoritettiin näytönohjainten peruskellotaajuuksilla.

Kokoonpanon melumittaukset suoritettiin noin 30 senttimetrin päästä desibelimittarilla, testilabran taustamelun ollessa 37,8 desibeliä. Näytönohjaimien tuulettimien nopeus asetettiin MSI Afterburner -ohjelmalla 1000, 1500 sekä 2000 RPM:n nopeuteen. Lisäksi testattiin kuinka suuren äänenpaineen tuulettimet tuottavat täydellä nopeudella. On huomionarvoista, etteivät 100 prosentin tuuletinnopeuksien meluntuotanto ole näytönohjainten välillä täysin vertailukelpoista, sillä tuulettimien kierrosnopeus on eri.

Asuksen ROG Strix -mallin jäähdytysratkaisu on MSI:n Gaming X Trio -mallia hiljaisempi samoilla kierrosnopeuksilla. Ero on todella pieni alhaisemmilla kierrosnopeuksilla, mutta 2000 RPM:n nopeudella ero on huomattava. Täydellä sadan prosentin nopeudella ROG Strixin kierrosnopeus nousee 3650 RPM:n nopeuteen, kun taas MSI:n tuulettimen pyörivät sadan prosentin PWM-ohjauksella noin 2500 RPM:n nopeudella.

Vaikka Gaming X Trio on samoilla tuulettimien nopeuksilla Asuksen ROG Strix-mallia äänekkäämpi, on näytönohjain pelikäytössä hiljaisempi paremman jäähdytystehonsa ansiosta. Samalla lämpörasituksella MSI:n ratkaisun paremman jäähdytystehon takia tuulettimet toimivat alhaisemmalla kierrosnopeudella, joten kokonaisuus on hiljaisempi.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Ominaisuudet ja jäähdytysratkaisu
  3. Kokoonpano, testit ja suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat