Uusimmat

Suorituskykymittaukset

02.10.2018 20:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Muropaketin testikokoonpanoon hengitettiin uutta elämää päivittämällä prosessori ja emolevy tälle sukupolvelle. Asuksen ROG Strix Z370-H Gaming -emolevylle asennettiin Intel Core i7 8700K -prosessori sekä kuusitoista gigatavua 3600 megahertsin nopeudella toimivaa G.Skill TridentZ -muistia. Suorituskykytestejä ajettaessa Intel i7 8700K toimi 3,7 gigahertsin peruskellotaajuudellaan.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjainta saatiin ylikellotettua vain hieman. Uudet näytönohjaimet nostavat kellotaajuuttaan automaattisesti mikäli olosuhteet niin sallivat, joten hyödyt ylikellotuksesta jäävät melko pieniksi.

Pelitestejä ajettaessa GeFroce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjaimen kellotaajuus oli lähes koko ajan 1950 megahertsiä. Muistit toimivat 7000 megahertsin kellotaajuudella, efektiivisen kellotaajuuden ollessa 14000 megahertsiä. Ylikellottamalla näytönohjainta MSI Afterburner -ohjelmalla, saatiin grafiikkaytimen kellotaajuus nostettua vain 100 megahertsiä, kellotaajuuden asettuessa 2050 megahertsiin. Verrokkina testeissä oli EVGA GTX 1080 Ti SC2 Gaming, jonka kellotaajuus pelitesteissä oli 1910 megahertsin tuntumassa.

Pelien suorituskykymittauksissa keskityttiin 2160p- ja 1440p-resoluutioihin, mutta kahta peliä testattiin myös alhaisemmalla 1080p-resoluutiolla. Kaikki testit ajettiin näytönohjainten peruskellotaajuuksilla, erillisiä ylikellotustestejä lukuun ottamatta. Kaikki testit ajettiin kolmeen kertaan, ja mikäli perättäisten tulosten välillä oli huomattavasti vaihtelua ajettiin kyseiset testit uudelleen.

Testisessiot polkaistiin käyntiin 3DMark Timespy Extreme -testillä, joka testaa järjestelmän suorituskykyä 2160p-resoluutiolla DirectX12-rajapintaa hyödyntäen.

Heti testien alkuun nähdään GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen suurin voitto GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimesta, kun pöytään saadaan 9,8 % parempi tulos. Nvidia on selkeästi tehnyt kovasti töitä uusien RTX-korttien DirectX 12 -suorituskyvyn kanssa, mikä käy kivuliaan selväksi DirectX 11 -testeihin siirryttäessä.

3DMark Firestrike Ultra -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX11-rajapinnalla, ja testi alkaa kieltämättä olla jo hieman vanhanpuoleinen. Valtaosa peleistä toimii kuitenkin vielä DirectX11-rajapinnalla, joten testi on nykypäivänä edelleen täysin relevantti.

GeForce RTX 2080 jää vanhemman GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen jalkoihin melko merkittävällä erotuksella, kun GTX 1080 Ti näytönohjain tarjoaa 5,7 % korkeamman tuloksen.

Deus Ex: Mankind Divided on edelleen todella vaativa peli, eikä yksikään testatuista näytönohjaimista pääse lähellekään 60 FPS:n lukemia pelin Ultra-asetuksilla. Testeissä pelin MSAA-asetus on kytketty pois päältä, sillä varsinkin korkeammilla resoluutioilla erittäin vaativa MSAA-reunojenpehmennys saa ruudunpäivitysnopeuden putoamaan kahdenkäden sormilla laskettavaksi. Peli testattiin DirectX 11 -rajapintaa käyttäen, sillä DirectX11-tila tarjosi parempaa suorituskykyä molemmilla korteilla.

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio oli 2160p-resoluutiolla 7,1 prosenttia nopeampi, 1440p-resoluutiolla 4,7 prosenttia nopeampi ja 1080p full HD -resoluutiolla vielä 4,5 prosenttia nopeampi. GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen nopeammasta GDDR6-muistista on erityisesti hyötyä korkeammilla resoluutioilla, mikä selittää 2160p-resoluution korkeampaa erotusta.

Ghost Recon: Wildlands oli toinen peleistä, joissa testit ajettiin kolmella eri resoluutiolla. Ghost Recon Wildlands käyttäytyy resoluution suhteen mielenkiintoisesti, sillä laskettaessa resoluutiota 2160p-resoluutiosta 1440p-resoluutioon, nousee ruudunpäivitysnopeus molemmilla korteilla yli 50 prosenttia, mutta siirryttäessä 1440p-resoluutiosta 1080p-resoluutioon, nousee ruudunpäivitysnopeus enää 25 prosenttia.

UHD 2160p -resoluutiolla GTX 1080 Ti oli himpun verran nopeampi 1,4 prosentin erotuksella, kun taas 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 2080 oli 1,4 prosenttia nopeampi. Full HD -resoluutiolla erotus nousi 2,1 prosenttiin GeForce RTX 2080 näytönohjaimen hyödyksi.

Dawn of War 3 on isometrisestä kuvakulmasta pelattava reaaliaikainen strategiapeli, jonka suorituskyvyn mittauksen työkalu renderöi suuren taistelun, jossa ruudulla vilisee satapäin erilaisia örkkejä ja avaruussotilaita laservalojen vilkkuessa. Testit ajettiin pelin Ultra-esiasetuksilla.

GeForce RTX 2080 tarjosi molemmilla testatuilla resoluutioilla heikompia tuloksia, 2160p-resoluutiolla GeForce GTX 1080 Ti oli prosentin nopeampi, ja 1440p-resoluutiolla erotus kasvoi 4,2 prosenttiin.

Total War: Warhammer 2 on toinen testikattauksemme strategiapeleistä, jonka testit ajettiin Ultra-esiasetuksilla 2160p- ja 1440p-resoluutioilla.

GeForce RTX 2080 oli vain yhden prosentin nopeampi 2160p-resoluutiolla, mutta 4,2 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla.

For Honor -pelissä suorituskykyä mitattiin pelin omalla työkalulla, joka renderöi pelille tyypillisen taistelutilanteen vapaana lentävän kameran näkökulmasta. Käytetyllä resoluutiolla on huomattavan suuri vaikutus ruudunpäivitysnopeuteen, ruudunpäivitysnopeuden lähes tuplaantuessa, kun resoluutio lasketaan UHD-tasolta 1440p-resoluutioon.

GeForce RTX 2080 oli taas hiuksenhienolla erotuksella nopeampi, tarjoillen 1,9 prosenttia paremman tuloksen 2160p-resoluutiolla ja 1,4 prosenttia paremman tuloksen 1440p-resoluutiolla.

Ensimmäisenä ylikellotustestinä toimii Deus Ex: Mankind Divided. MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio ylikellottui melko vaatimattomasti, sillä grafiikkaytimen kellotaajuutta saatiin nostettua vain 100 megahertsiä, jolloin kellotaajuus pelikäytössä asettui 2050 megahertsiin. Muistien kellotaajuutta saatiin nostettua 500 megahertsiä, jolloin muistien efektiivinen kellotaajuus nousi 15 000 megahertsiin.

Näytönohjainta ylikellotettiin nostamalla virransyötön ja jännitteen rajat maksimiin, ja nostamalla tämän jälkeen grafiikkaytimen kellotaajuutta 50 megahertsin pykälissä, samalla 3DMark Timespy -rasitustestiä ajaen, kunnes testiohjelma kaatui. Tämän jälkeen grafiikkaytimen kellotaajuus palautettiin viimeisimpään vakaaseen lukemaan, jonka jälkeen kellotaajuutta nostettiin viiden megahertsin pykälissä kunnes ohjelma jälleen kaatui. Näin saavutettiin vakaa 2050 megahertsin kellotaajuus grafiikkaytimelle, jonka jälkeen sama prosessi suoritettiin näytönohjaimen muisteille.

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjain koki ylikellotuksen seurauksena melko tyypillisen kasvun suorituskyvyssä, kun Deus Ex: Mankind Divided -testissä saavutettiin 5,2 prosenttia korkeampi ruudunpäivitysnopeus.

Ghost Recon Wildlands -pelin suorituskykytestissä nähtiin ylikellotuksesta hitusen suurempi hyöty kuin Deus Ex: Mankind Divided -pelissä. Nyt ylikellotettu GeForce RTX 2080 piirsi grafiikkaa näytölle 6,1 prosenttia peruskellotaajuudella toimivaa näytönohjainta vikkelämmin.

Näytönohjaimen jäähdytysratkaisun suorituskykyä testattiin ajamalla Furmarkin ”Furry Donut” -rasitustestiä kolmella eri tuuletinnopeudella, 1000-, 2000- ja 3000 RPM nopeuksilla. Näytönohjaimen tuulettimia ohjattiin MSI Afterburner -sovelluksella.

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trion jäähdytysratkaisu on niin tehokas, että suurimman osan ajasta testejä ajettaessa tuulettimet eivät liikahtaneetkaan. Perusasetuksilla tuulettimet pyörähtävät käyntiin vasta kun näytönohjain saavuttaa reilun 60 asteen lämpötilan. Kotelossa jossa ilma kiertää hyvin on MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio peruskellotaajuuksillaan hiirenhiljainen käytännössä kaikissa pelitilanteissa.

Näytönohjaimen melutasoja verrattiin lämpötilatestistä tutuilla nopeuksilla sekä täydellä tuuletinnopeudella, ja tuloksia vertailtiin EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 -näytönohjaimen kanssa. Melumittaukset suoritettiin ilta-aikaan ilmastoidussa toimistossa, jossa taustamelun taso oli 38,4 desibeliä, noin 40 cm päästä avonaisesta kotelosta.

Numeraalisesti näytönohjaimet olivat melutasoiltaan käytännössä identtiset, eikä kumpikaan testatuista näytönohjaimista pitänyt merkittäviä sivuääniä. 1000 RPM -nopeudella näytönohjaimen ääntä ei käytännössä kuule suljetusta kotelosta. 1500 RPM -nopeudella pyörivät tuulettimet kuulee, mikäli asiaan kiinnittää huomiota. 2000 RPM:n nopeudella tuulettimien ääntä voi kuvailla häiritseväksi. Täydellä tuuletinnopeudella molemmat näytönohjaimet tuottavat hirvittäviä lukemia desibelimittarilla, ja muistuttavat ääneltään etäällä menevää suihkukonetta tai PlayStation 4 Pro -konsolia.

Näytönohjainten virrankulutus mitattiin Nvidian SMI (System monitoring interface) työkalulla. Nvidia SMI on näytönohjaimen ajurien mukana toimitettava komentoikkunassa ajettava ohjelma, jonka avulla näytönohjaimen ominaisuuksia voi hallita ja monitoroida. Virrankulutustestin tulokset kirjattiin ylös 30 sekin intervalleina ja tulos laskettiin toisistaan kymmenen prosentin sisällä olevista tuloksista. Virrankulutustestit suoritettiin ajamalla 3Dmark Timespy -rasitustestiä.

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio imaisee piuhasta hieman vähemmän virtaa kuin testikumppani EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2, kuitenkin selvästi ylittäen Nvidian RTX 2080 Founder’s edition näytönohjaimen 215 wattiin arvioidun virrankulutuksen. MSI arvioi GeForce RTX 2080 Gaming X Trio näytönohjaimen virrankulutukseksi 260 wattia, joka vaikuttaa juuri sopivan varovaiselta arviolta mittaustuloksia tarkasteltaessa.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Tuotteen esittely
  3. Turing-arkkitehtuuri ja TU-104 -grafiikkaydin
  4. Suorituskykymittaukset
  5. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat