Testissä Skylake-pelikannettava (MSI GE72 6QF Apache Pro)

22.12.2015 10:33 | Antti Valkeinen | 215 | 20

msi_1

Pelikannettavien uusin aalto on syksyn mittaan siirtynyt käyttämään Intelin alkusyksystä julkaisemia Skylake-koodinimellisiä 14 nanometrin prosessilla valmistettavia Core i7- ja i5-mobiilisuorittimia. Intel siirtyi 14 nm:iin kesällä viidennen sukupolven Broadwell-koodinimellisten suorittimien julkaisun myötä ja suorituskykyparannuksia sisältävä kuudes sukupolvi saapui markkinoille vain muutama kuukausi myöhemmin. Saimme MSI:ltä testattavaksi 17,3-tuumaisella näytöllä varustetun MSI GE72 6QF Apache Pro -pelikannettavan, jonka sisuksissa on neliytiminen Core i7-6700HQ -prosessori DDR4 -muisteilla sekä NVIDIAn GeForce GTX 970M -näytönohjain. Tutustumme tässä artikkelissa Skylake-kannettavan ominaisuuksiin ja suorituskykyyn sekä vertaamme mobiili-Skylakea Haswelliin clock-to-clock-testeissä.

 

Intel Skylake -mobiiliprosessorit

cpu

Työpöytäkäyttöön ensimmäiset kuudennen sukupolven Core-prosessorit saapuivat alkusyksystä vain pari kuukautta viidennen sukupolven esittelyn jälkeen. 14 nanometrin tekniikalla valmistetut Skylake-prosessorit ovat Intelin terävin kärki näillä näkymin vielä vuoden päivät. Useimmille lukijoillemme mielikuva Skylaken uudistuksista on lähinnä DDR4-muistitukeen ja uuteen prosessorikantaan työpöytäpuolella. Muropaketin syyskuussa julkaistu katsaus Intelin Skylake-arkkitehtuuriin valottaa hieman tarkemmin mikä on muuttunut aikaisempiin sukupolviin, mutta ei kerro mitä uusilla ominaisuuksilla oikein saadaan aikaan. Skylaken uudistukset iskevät parhaiten juuri mobiilimalleihin, joissa tehonkulutus ja suoraan siitä riippuva akun kesto jättää usein suorituskyvyn varjoonsa.

msi_14

MSI:n GE72 6QF Apache Pron käyttämä Intel Core i7 6700HQ istuu mobiilimalliston korkeimmalla orrella yhdessä muiden H-sarjan prosessoreiden kanssa ja ne tukevat Hyper-Threading-ominaisuuden ansiosta kahdeksaa säiettä. 45 wattiin päättyvä tehonkulutus antaa hieman siimaa suorituskyvyn suuntaan ja on sen osalta vain pieni askel Haswellien H-sarjan 47 watin luokasta energiataloudellisempaan suuntaan. Kovimmassa mobiililuokassa uutuuksina ovat Xeon-perheen tuotteet ja ensimmäinen kerroinlukitsematon mobiiliprosessori Intel Core i7-6820HK. Pelikannettavissa merkittäviä uusia ominaisuuksia ovat suorituskykyä lisäävä tuki DDR4-muisteille, Intel Speed Shift -teknologia sekä merkittävästi laskenut tehonkulutus työpöydällä ja esimerkiksi videoita katsellessa.

Skylaken kaksikanavainen DDR4-muistiohjain on skaalautuvaa sorttia, siinä missä Haswellien muistiohjain on tunnetusti lopettanut skaalautumisen DDR3-muisteilla 2400 MHz:n kohdilla. Nähtäväksi jää mihin asti DDR4-muistit venyvät ylikellottajien käsissä, mutta pelikannettavien perustasolla DDR3-1600- ja DDR4-2133-muistien välinen suorituskykyero kaistassa on noin 30 prosenttia kokonaisviiveiden pysyessä enemmän tai vähemmän samoina.

Speed Shift on Intelin aiemmista prosessoreista tutun Speed Stepin fiksumpi perillinen. Speed Stepin tehon hallinta perustuu jännitteen ja kellotaajuuden yhdistelmiin eli P-state-tiloihin, jotka on määritelty biosissa ja hallitaan käyttöjärjestelmän lähettäminä käskyinä. Speed Shift puolestaan antaa suuremman osan kellotaajuuden hallinnasta takaisin prosessorille. Speed Shiftille määritellään prosessorin korkein kellotaajuus, optiona haluttu kellotaajuus ja minimi kellotaajuus. Uudesta lähestymistavasta on kahdenlaista hyötyä, joista suorituskykyä parantava on prosessorin merkittävästi nopeampi reagoiminen tehon tarpeeseen. Työpöytäkäytössä tälläinen tilanne tulee esiin esimerkiksi Exceliä tai selainta käytettäessä. Speed Shift reagoi pyyntöön noin 35 millisekunnissa, kun Speed Stepillä suurimman kellotaajuuden saavuttaminen kestää noin 100 millisekuntia. Suorituskykyyn tällä on pienessä mittakaavassa dramaattinen vaikutus, sillä tehtävän suorittaminen voi Speed Stepillä kestää esimerkiksi 120 ms, kun se Speed Shiftin nopean reagoinnin ansiosta tulee valmiiksi 50 prosenttia nopeammin 60 millisekunnissa.

Toinen merkittävä hyöty saadaan suurimman halutun kellotaajuuden kontrolloinnilla. Tehokkaampien kannettavien käyttäjät tietävät, kuinka rasittavaa ovat pienet muutaman sekunnin tuulettimen äänekkäät kiihdyttelyt työpöytäkäytössä. Speed Shift -tekniikalla kellotaajuutta voidaan kätevästi kontrolloida sopivan ohjelmiston avulla, jolloin prosessorin kellotaajuuden voi rajoittaa sopivalle tasolle. Apache Prossa ominaisuus on otettu käyttöön näppäimistön pikanäppäimen painalluksella. Huonona puolena Speed Shiftin käyttäminen vaatii tukea käyttöjärjestelmältä, eli käytännössä vaatimuksena on Windows 10.

Tehonkulutuksen osalta Skylaken parannukset näkyvät erityisesti pienen kuormituksen tilanteissa. Näin on esimerkiksi videoita katsellessa, jossa kohtaa yhdeksännen sukupolven integroitu grafiikkaohjain kykenee hoitamaan rautakiihdytyksen alle watin tehonkulutuksella. Samalla integroidun grafiikkaohjaimen tukea korkean resoluution näytöille on parannettu ja näyttöjen tai resoluution lisääminen ei enää kuormita kohtuuttomasti grafiikkaohjainta ja lisää tehonkulutusta. Samaa konseptia on noudatettu myös prosessorin ja piirisarjan toiminnoissa. Prosessori osaa sulkea käyttämättömät kulutusta lisäävät osat kuten AVX2-laajennuksen pois, mikäli sitä ei tarvita ja skaalata yksittäisiä osioita käytön mukaan. Kokonaisuutena työpöytäkulutusta on saatu vähennettyä neljänteen prosessorisukupolveen nähden parhaimmillaan 60 prosenttia (HD Video Playback).

45 watin mallien lisäksi Skylaken mobiiliosasto skaalautuu 35, 25, 15, 6 ja 4,5 watin malleihin asti. 4,5 watin luokassa tarjolla on esimerkiksi Core M7-6Y75 -prosessori, jonka kaksi ydintä toimivat parhaimmillaan 3,1 GHz:n kellotaajuudella. Pienemmän tehonkulutuksen malleihin ja tutustutaan tarkemmin tulevassa Microsoft Surface Pro 4 -artikkelissa.

Sisältö

  1. Alkusanat & Intel Skylake -mobiiliprosessorit
  2. MSI GE72 6QF Apache Pro -pelikannettavan esittely
  3. Suorituskykytestit
  4. 3D-suorituskyky
  5. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  6. Loppuyhteenveto
Keskustelu

"28 nanometrin tekniikalla valmistettu GM204-grafiikkapiirissä on 1536 CUDA-ydintä, mutta 970M:ssä niistä on käytössä 1280 kappaletta"

Kyllä siinä täydessä piirissä ihan 2048 shaderia on, vai tarkoitetaanko tolla 1536 shaderilla 980M:ää joka mainittiin aiemmin?

Ihme ettei G-Sync ole vielä yleistynyt näissä peliläppäreissä. Luulisi sen olevan aika hyvä myyntivaltti ja helppo toteuttaa läppäreissä.

SoulSucker

Ihme ettei G-Sync ole vielä yleistynyt näissä peliläppäreissä. Luulisi sen olevan aika hyvä myyntivaltti ja helppo toteuttaa läppäreissä.

Se taas maksaa rahaa. Toisaalta ei näissä ole hinta/teho-suhde koskaan sieltä parhaasta päästä tainnut ollakaan.

9700 Pro

"28 nanometrin tekniikalla valmistettu GM204-grafiikkapiirissä on 1536 CUDA-ydintä, mutta 970M:ssä niistä on käytössä 1280 kappaletta"

Kyllä siinä täydessä piirissä ihan 2048 shaderia on, vai tarkoitetaanko tolla 1536 shaderilla 980M:ää joka mainittiin aiemmin?

Joo tarkoitettiin. Tekstiä vähän selvennetty tältä osin.

SoulSucker

Ihme ettei G-Sync ole vielä yleistynyt näissä peliläppäreissä. Luulisi sen olevan aika hyvä myyntivaltti ja helppo toteuttaa läppäreissä.

Kyllä kai tuo on ollut mahdollista jo pidemmän aikaa? Ainakin oma G751 ruutu kulkee +100Hz (96Hz käytössä) ja g-sync (adaptive sync tekniikalla) mahdollisuus oli joissain ajureissa jo kauan sitten.
http://www.digitaltrends.com/comput…rth-the-price-or-destined-for-the-parts-pile/

Juce's x264 testissä on varmaan veryslow ja medium palkit menneet sekaisin?

Olenko sokea vai puuttuuko akunkeston testit kokonaan? Jos puuttuu niin ei jatkoon.

TuBBe

Olenko sokea vai puuttuuko akunkeston testit kokonaan? Jos puuttuu niin ei jatkoon.

Akkukesto verrattuna mihin? Tässä oli vain yksi Skylake-läppäri (jonka testaamisen teemana oli uusi suoritinteknologia), joten koneita ei voinut verrata keskenään. Vanhemmalla prossulla varustettuihin koneisiin ei taasen ole juuri järkeä verrata, jos verrokkikone ei ole muilta osiltaan identtinen. Eri komponenteilla toteutetuissa koneissa on niin monta muuttujaa, että prosessorin vaikutusta kokonaistulokseen on lähes mahdotonta arvioida.

Akunkestoa testataan ihan testaamalla kun kysymys on oikeasta kannettavasta. Näissä peliläppäreissä on maksimissaan 100 watin näytönohjain ja 45 watin prosessori, jotka saa kuluttamaan kaikkea 15 ja 150 watin väliltä. Akunkeston voi ihan kylmästi laskea artikkelissa ilmoitetun akun kapasiteetin ja näiden ääripäiden väliltä. Tämän kyseisen kannettavan akun kapasiteetti on 51 wattituntia ja siitä kun jakaa 15 ja 150 väliltä, niin akunkesto osuu haarukkaan 20 minuutin ja noin 4 tunnin väliin. Suurpiirteinen testeissä havaittu akunkesto on aina ilmoitettu kannettavan esittelyn yhteydessä.

Tästä tarkka sukupuolineutraali pelihenkilö puristaa vielä näytön kirkkautta säätämällä muutaman watin pois ja pärjää pelikäytössä 40 minuuttia.

Edit: sinänsä toivoin vastaavani tähän kehumaani Skylaken energiansäästötalkootyöhön tehonkulutuksen kautta, josta testien lisäksi on kerrottu myös suht kattavasti.

TuBBe

Olenko sokea vai puuttuuko akunkeston testit kokonaan? Jos puuttuu niin ei jatkoon.

Joo, akkukesto ei niinkään ehkä pelikäytössä mutta netflix/selauskäytössä ilman erillisen GPU:n rankkaa rasitusta olisi ollut mielenkiintoista nähdä.

Juha Kokkonen

Akkukesto verrattuna mihin? Tässä oli vain yksi Skylake-läppäri (jonka testaamisen teemana oli uusi suoritinteknologia), joten koneita ei voinut verrata keskenään. Vanhemmalla prossulla varustettuihin koneisiin ei taasen ole juuri järkeä verrata, jos verrokkikone ei ole muilta osiltaan identtinen. Eri komponenteilla toteutetuissa koneissa on niin monta muuttujaa, että prosessorin vaikutusta kokonaistulokseen on lähes mahdotonta arvioida.

No mutta silti, joku voi hyvinkin punnita ostavansa juuri tämän tietokoneen, ja mahtaa masentaa kun löytyy murosta hyvä arvostelu mutta (minun mielestä) aivan oleellisia tietoja puuttuu. Mitä mieltä läppäreitä on arvostella jos ei infoksi ihmisille kannattaako semmoista hankkia.

TuBBe

No mutta silti, joku voi hyvinkin punnita ostavansa juuri tämän tietokoneen, ja mahtaa masentaa kun löytyy murosta hyvä arvostelu mutta (minun mielestä) aivan oleellisia tietoja puuttuu. Mitä mieltä läppäreitä on arvostella jos ei infoksi ihmisille kannattaako semmoista hankkia.

Onhan tuossakin toki totuuden siemen – pahoittelut kapeakatseisuudestani aiemman viestisi tulkinnassa. Eipä niistä akunkestomittauksista tosiaan mitään haittaakaan ole. Ehkä tässä tapauksessa niille ei annettu niin suoraa näkyvyyttä, koska painoarvo oli enemmän tuossa uudessa Skylake-suorittimessa. Mutta Antti (Morkai) tuossa ylempänä jo kertoikin oman näkemyksensä jutun kirjoittajan kannalta. Eli pelikäytössä 20-40 minuuttia ja kevyessä käytössä maksimissaan 4 tuntia.

SoulSucker

Ihme ettei G-Sync ole vielä yleistynyt näissä peliläppäreissä. Luulisi sen olevan aika hyvä myyntivaltti ja helppo toteuttaa läppäreissä.

Asuksellahan on ainakin G751JT/JY malleissa G-sync. Ihan kelpo vehkeitä. Itse olisin odottanut vertailua tuohon GTX970M näyttiksellä varsustettuun malliin. Ihan hyvä arvostelu kuitenkin.

TaioJ

Asuksellahan on ainakin G751JT/JY malleissa G-sync. Ihan kelpo vehkeitä. Itse olisin odottanut vertailua tuohon GTX970M näyttiksellä varsustettuun malliin. Ihan hyvä arvostelu kuitenkin.

Onhan sitä G-Synciä tarjolla muutamissa kalleimman pään malleissa, kuten mainitsitkin. Olisin vaan kuvitellut, että G-Synciä olisi tullut jo tarjolle myös alle 2000 € läppäreihin.
Eikös sitä jo jossain välissä uutisoitu, että läppäreissä G-Sync voidaan toteuttaa ilman erillistä ohjainpiiriä ja sen pitäisi vähentää kustannuksia.

En ole itse seurannut G-Sync:n kehitystä tai uutisointiakaan. Asukselta löytyy ainakin parista mallista jotka nyt joulun aikaan on "edullisessa" tarjouksessa. En tarkkaan tiedä miten G-sync toimii mutta voisiko se ollakin nimenomaan halvempien pelikannettavien ominaisuus? Toimintaperiaatteen kyllä olen ymmärtänyt.

Mitä tulee akunkestoon niin se oli oikea veto ettei sitä testattu kun kaikki tietävät että se on umpisurkea pelikannettavassa.
MSI:n typerä veto pistää ainostaan yksi muistikampa kuluu kyllä yksi vuoden typerimmistä ratkaisuista tahallisesti rampauttaa tehokkaan prosessorin ja myös näytönohjaimen vaikkei sitä tässä mallissa käytetä.
Olisivat vaikka mielummin pistäneet pienemmän kiintolevyn.

Marti77

Mitä tulee akunkestoon niin se oli oikea veto ettei sitä testattu kun kaikki tietävät että se on umpisurkea pelikannettavassa.
MSI:n typerä veto pistää ainostaan yksi muistikampa kuluu kyllä yksi vuoden typerimmistä ratkaisuista tahallisesti rampauttaa tehokkaan prosessorin ja myös näytönohjaimen vaikkei sitä tässä mallissa käytetä.
Olisivat vaikka mielummin pistäneet pienemmän kiintolevyn.

Mitä tulee akunkestoon niin se oli oikea veto ettei sitä testattu kun ei voisi vähempää kiinnostaa. Joka paikassa on sähköä tarjolla, ja akkua tarvitsee vain BIOS-päivityksen varmistamiseen.

SoulSucker

Onhan sitä G-Synciä tarjolla muutamissa kalleimman pään malleissa, kuten mainitsitkin. Olisin vaan kuvitellut, että G-Synciä olisi tullut jo tarjolle myös alle 2000 € läppäreihin.
Eikös sitä jo jossain välissä uutisoitu, että läppäreissä G-Sync voidaan toteuttaa ilman erillistä ohjainpiiriä ja sen pitäisi vähentää kustannuksia.

G-syncin kustannukset läppäreissä ovat todennäköisesti laitteistovalmistajan kannalta 100%:sesti lisensointikustannuksia, jotka Nvidia määrää niin, että sen omat voitot maksimoituvat.

Jos AMD:llä olisi edes etäisesti sinnepäin kilpailukykyisiä GPU:ita läppäreihin, niin freesyncillä voisi saada käytännön pelisuorituskyvyn suhteen parempia läppäreitä suhteessa hintalappuun, mutta kun AMD:n kiukaat eivät mene mihinkään järjellisen kokoisiin läppäreihin, niin kilpailua ei efektiivisesti ole.

Speed Shift -tekniikalla kellotaajuutta voidaan kätevästi kontrolloida sopivan ohjelmiston avulla, jolloin prosessorin kellotaajuuden voi rajoittaa sopivalle tasolle.
Mitenkä tuo eroaa jos virrankäyttöprofiilista asetetaan maksimi kellotajuus?

Muropaketin uusimmat