Uusimmat

Suorituskykymittaukset

21.12.2020 20:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Asus GeForce RTX 3070 Dual -näytönohjaimen suorituskykyä vertailtiin edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen, ja GeForce RTX 3080 -näytönohjaimen kanssa.

Testikokoonpano rakennettiin Asus ROG Strix X570-I Gaming -emolevylle, kokoonpanon prosessorina oli AMD Ryzen 3900X kumppaninaan 32 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa DDR4-muistia.

Kaikki suorituskykymittaukset suoritettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos saatiin tulosten keskiarvosta.

Totuttuun tapaan Muropaketin testikattaus avataan 3DMarkin kolmikolla, joista ensimmäinen on 3DMark Timespy.

Timespy-testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa käyttäen. Muropaketin testissä tuloksena käytetään testin grafiikkapisteitä. GeForce RTX 3070 suoriutuukin ensimmäisestä testistä mallikkaasti, ollen 25 prosenttia nopeampi kuin edellisen sukupolven GeForce RTX 2080. GeForce RTX 3080 on kuitenkin vielä 30 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070.

3DMark Firestrike -testi mittaa kokoonpanon graafista suorituskykyä DirectX 11 -rajapintaa käyttäen.

Firestrike Extreme testissä näytönohjainten suorituskykyjen erot olivat identtiset Timespy-testiin verrattuna, kun GeForce RTX 3070 oli 25 prosenttia GeForce RTX 2070 -näytönohjainta nopeampi, ja GeForce RTX 3080 30 prosenttia GeForce RTX 3070 -näytönohjainta nopeampi.

3DMark Port Royal -suorituskykytesti mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa ja säteenseurantaa käytettäessä.

Uuden Ampere-arkkitehtuurin ansiosta kuvittelin, että GeForce RTX 3070:n ero GeForce RTX 2080 -näytönohjaimeen olisi huomattavasti suurempi kuin tavallista rasterointia käyttävissä Timespy- ja Firestrike-testeissä. Suorituskykyero kasvoi kuitenkin ainoastaan 28,6 prosenttiin. GeForce RTX 3080 taas oli merkittävästi nopeampi, kun ero GeForce RTX 3070 -näytönohjaimeen kasvoi lähes kymmenen prosenttiyksikköä, 39 prosenttiin.

Deus Ex: Mankind Divided -pelin suorituskykymittaukset ajettiin DirectX 11 -rajapintaa käyttäen Ultra-esiasetuksilla 4K- ja 1440p -resoluutioilla.

Deus Ex: Mankind Divided -pelissä GeForce RTX 3070 oli 1440p-resoluutiolla 16,1 prosenttia GeForce RTX 2080 -näytönohjainta nopeampi, ja 4K-resoluutiolla 21,2 prosenttia nopeampi. GeForce RTX 3080 oli puolestaan 20,3 prosenttia GeForce RTX 3070 näytönohjainta nopeampi 1440p-resoluutiolla, ja jopa 35,5 prosenttia nopeampi 4K-resoluutiolla.

Ghost Recon: Wildlands -pelin suorituskykytesti ajettiin myös korkeimpia esiasetuksia käyttäen.

GeForce RTX 3070 oli GeForce RTX 2080 verrattuna 1440p-resoluutiolla 17 prosenttia nopeampi, ja 4K-resoluutiolla 20,6 prosenttia nopeampi. GeForce RTX 3080 oli 1440p-resoluutiolla 20,9 prosenttia GeForce RTX 3070 -näytönohjainta nopeampi, ja 4K-resoluutiolla 24,9 prosenttia nopeampi.

Far Cry 5 -pelissä GeForce RTX 3070 oli vain 9,6 prosenttia GeForce RTX 2080 -mallia nopeampi 1440p-resoluutiolla, mutta ero venähti 20,7 prosenttiin 4K-resoluutiolla. GeForce RTX 3080 oli 1440p-resoluutiolla 7,9 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 3070, mutta 4K-resoluutiolla ero nousi 35,7 prosenttiin.

Shadow of the Tomb Raider pelin suorituskykymittaukset ajettiin 1440p-resoluutiolla ja 4K-resoluutiolla korkeimpia mahdollisia asetuksia käyttäen. Pelin suorituskykytestit ajettiin myös Nvidian DLSS-ominaisuutta käyttäen.

Ilman DLSS-asetusta GeForce RTX 3070 oli 22,6 prosenttia GeForce RTX 2080 -mallia nopeampi 1440p-resoluutiolla, ja ero kasvoi 36 prosenttiin 4K-resoluutiolla. GeForce RTX 3080 oli huomattavasti nopeampi Shadow of the Tomb Raider -pelissä kuin GeForce RTX 3070, sillä 1440p-resoluutiolla näytönohjainten suorituskyvyn ero oli 41,5 prosenttia, ja 4K-resoluutiolla ero kasvoi 47,1 prosenttiin.

Nvidia DLSS on reunojenpehmennysteknologia, jonka avulla lopullista renderöintiresoluutiota matalamman resoluution kuvista muodostetaan tekoälyä ja syväoppimista käyttäen korkeampiresoluutioinen kuva. Teknologia toimii äärimmäisen hyvin, ja DLSS on omasta mielestäni suurin Nvidian valtti tällä hetkellä AMD: n näytönohjaimiin verrattuna. Varsinkin 4K-resoluutiolla pelatessa DLSS:n avulla saadaan ruudunpäivitysnopeutta nostettua todella paljon, minimaalisella vaikutuksella kuvanlaatuun.

DLSS-asetusta käytettäessä GeForce RTX 3070 oli 1440p-resoluutiolla 23,1 prosenttia GeForce RTX 2080 -mallia nopeampi, mutta mielenkiintoisesti ero kaventui 18,6 prosenttiin 4K-resoluutiolla.

GeForce RTX 3080:n suorituskykyero GeForce RTX 3070 -näytönohjaimeen ei ole aivan yhtä valtava kuin ilman DLSS-asetusta, mutta GeForce RTX 3080 on edelleen 36,3 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla, ja 41,2 prosenttia nopeampi 4K-resoluutiolla.

Final Fantasy XV -pelin suorituskykytesti ajettiin 1440p- ja 4K-resoluutioilla, high-esiasetuksilla. Myös Final Fantasy XV käyttää DLSS-teknologiaa renderöinnissä.

GeForce RTX 3070:n ero GeForce RTX 2080 -näytönohjaimeen oli 1440p-resoluutiolla 11,3 prosenttia, ja 4K-resoluutiolla 17,6 prosenttia. GeForce RTX 3080 oli taas GeForce RTX 3070 -näytönohjainta 29,8 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla, ja 35,5 prosenttia nopeampi 4K-resoluutiolla.

Pelitestien jälkeen mitattiin vielä näytönohjainten jäähdytysratkaisujen suorituskykyä. Furmark Furry Donut -rasitustestiä ajettiin esiasetetuilla näytönohjaimen tuuletinnopeuksilla, kunnes näytönohjaimen lämpötila tasaantui. Kokoonpanon kylkipaneeli oli avoinna, ja kokoonpanon muut tuulettimet pyörivät hiljaisella 600 RPM:n nopeudella.

Asuksen malliston huokeammasta päästä oleva Dual-malli pärjäsi vertailussa melko hyvin MSI:n massiivisten Gaming X Trio -mallien kanssa. Vaikka Asus RTX 3070 Dual on varustettu vain kahdella tuulettimella, pysyi näytönohjaimen lämpötila varsin hyvin kurissa, mutta kellotaajuudet puolestaan eivät pysyneet aivan luvatuissa lukemissa.

Asus GeForce RTX 3070 Dual oli melumittauksissa pääsääntöisesti verrokkejaan hiljaisempi. MSI Gaming X Trio -näytönohjaimiin verrattuna Asus GeForce RTX 3070 Dual -näytönohjaimessa on yksi tuuletin vähemmän, joka varmasti osaltaan vaikutti tulokseen. Täydellä nopeudella Asus GeForce RTX 3070 -näytönohjaimen tuulettimet pyörivät 3000 RPM -nopeudella.

Valitettavasti Asus GeForce RTX 3070 Dual -mallin kellotaajuudet eivät olleet rasitustestin aikana valmistajan ilmoittaman boost-kellotaajuuden tasolla. Asus ilmoittaa GeForce RTX 3070 Dual -mallin boost-kellotaajuudeksi 1755 megahertsiä, mutta rasituksen aikana lukemat olivat parhaimmillaan vain 1620 megahertsiä.

Tällainen rasitustesti ei kuitenkaan anna todenmukaista kuvaa pelikäytöstä. Pelikäytössä Asus GeForce RTX 3070 Dual -näytönohjaimen kellotaajuus pysytteli 1900 megahertsin paremmalla puolella, kun näytönohjaimen virrankäyttö oli nostettu 110 prosenttiin MSI Afterburner -ohjelmalla.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat