Uusimmat

AMD esitteli avointa TressFX 2.0:aa tarkemmin, syytti NVIDIAa kilpailun vääristämisestä Hairworksilla

29.09.2014 18:13 Petrus Laine

AMD:n realistiseen hiusten renderöintiin tähtäävä TressFX-teknologia näki päivänvalon Tomb Raider -pelissä viime vuonna. AMD:n mukaan TressFX oli samalla ensimmäinen hiusten fysiikkaa simuloiva teknologia, jota käytettiin myös teknologiademojen ulkopuolella. PC:ltä konsoleille teknologian käyttö laajeni PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle julkaistun Tomb Raider: Definitive Edition -pelin myötä. AMD:n julkaisemassa TressFX-blogissa paneudutaan paitsi TressFX:n historiaan, myös sen vertailuun kilpailevaa teknologiaa vastaan.

Sittemmin AMD on esitellyt TressFX:stä uuden 2.0-version, joka tuo mukanaan muun muassa tuen turkin ja ruohon simulointiin, suorituskykyä parantavan etäisyysriippuvaisen Level of Detail -tuen, parannetun self-shadowing-varjostuksen ja fysiikan lakeja noudattavan venyvyyden. Lisäksi uudessa versiossa muutettiin ketjuista muodostuvien hiusten simulointiin käytettävää matematiikkaa; TressFX 2.0:ssa on käytössä Thomas-algoritmi, jonka luvataan tuottavan paitsi realistisemman tuloksen, olevan myös erittäin kevyttä laskettavaa grafiikkapiirille. TressFX 2.0 nähdään teknologiademojen ulkopuolella ensi kertaa toiminnassa Lichdom: Battlemage -pelissä.

NVIDIAlla on tarjolla TressFX:n kilpailijaksi oma teknologiansa; GameWorks-teknologioihin kuuluva Hairworks. AMD ottaa teknologian esille suorituskykyvertailussa TressFX:ään. Tomb Raider -pelissä käytettävä TressFX-hiussimulaation renderöinti kestää sekä GeForce GTX 780 -näytönohjaimella että Radeon R9 290X -näytönohjaimella 5 millisekuntia. Hairworks-hiussimulaation renderöinti Call of Duty: Ghosts -pelissä puolestaan kestää GeForce GTX 780:lla noin 6 millisekuntia, kun se Radeon R9 290X:llä vie 45 millisekuntia. AMD:n mukaan suorituskykyerolle on vaikea tehdä mitään, koska Hairworks-koodia ei yhtiön mukaan voi ladata, analysoida tai muokata edes pelinkehittäjä, saati sitten AMD, jolloin sen optimointi Radeon-näytönohjaimille on liki mahdotonta. NVIDIA ei ole vielä antanut vastinetta AMD:n väitteille Hairworksista, mutta uutisartikkelia päivitetään mikäli NVIDIA vastaa tiedusteluihimme vastineesta.

 

AMD Blogs, AMD Gaming: TressFX Hair: Cross-platform and v2.0