Uusimmat

AMD ja NVIDIA: DirectX 12 -aikakauden alkusävelet

07.09.2015 23:49 Petrus Laine

AMD:n Robert Hallock on ollut aktiivisesti osallisena Redditissä käytäviin DirectX 12 -tukea koskevissa keskusteluissa. Keskustelut ovat nousseet erittäin aktiivisiksi viime aikoina, kun Kollock-nimimerkkiä käyttävä Oxide Gamesin kehittäjä kertoi NVIDIAn puutteellisesta asynkronisten varjostimien tuesta. Viimeisimmät käänteet asiasta on luettavissa eilisestä uutisesta.

NVIDIAn tämän hetkinen tilanne asynkronisten varjostimien kanssa nosti esiin myös toisenlaisen keskustelunhaaran: Mitä tämä kaikki tarkoittaa pelaajien näkökulmasta. Perinteisesti PC-pelit ovat erittäin usein joko AMD:n tai NVIDIAn sponsoroimia tai tehty muutoin yhteistyössä yhtiöiden kanssa. Joissain tapauksissa yhteistyö näkyy vain logoina, toisissa eri yhtiön näytönohjaimia suosivien teknologioiden tukemisena ja niin edelleen.

DirectX 12 -pelien kohdalla AMD:n ja NVIDIAn vaihteleva tuki asynkronisille varjostimille tulee varmasti aiheuttamaan päänvaivaa kehittäjille. Epäilemättä kaikki haluavat, että oman studion tuotos pyörii mahdollisimman hyvin riippumatta siitä, minkä merkkistä näytönohjainta pelaaja sattuu käyttämään. Toisaalta yhteistyösopimukset voivat tuoda merkittäviä summia studioiden budjettiin ja helpottaa itse koodaustyötä esimerkiksi valmiina saatavien efektikirjastojen tai puhtaan miestyövoiman merkeissä, mikä voi luoda paineita käyttää omaa sponsoria suosivia teknologioita.

PC-pelien nykykehitystä seuratessa ei ole syytä unohtaa konsolipelejä, sillä yhä kasvava joukko peleistä julkaistaan sekä konsoleille että tietokoneille ja ne jakavat ison osan kehitystyöstä keskenään. Tuoreimman sukupolven konsoleista kumpikin käyttää AMD:n GCN-arkkitehtuuriin perustuvaa grafiikkaohjainta, joka hyötyy selkeästi asynkronisista varjostimista. Kollockin mukaan konsolikehittäjät ovat puhuneet parhaimmillaan 30 % paremmasta suorituskyvystä sen kanssa, kuin ilman sitä. Saman suorituskyvyn tuominen PC-puolelle voi olla kuitenkin haastavaa etenkin PlayStation 4:n kohdalla, sillä se käyttää aivan omia rajapintojaan. Xbox Onen kohdalla asioiden pitäisi helpottua, sillä konsolille tuleva DirectX 12 -rajapinta on ilmeisesti täysin identtinen PC-version kanssa.

AMD:n Robert Hallockin mukaan tänä ja ensi vuonna julkaistavista DirectX 12 -rajapintaa tukevista peleistä valtaosa olisi tehty yhteistyössä AMD:n kanssa. Hallockin mukaan yhteistyöt juontavat juurensa sekä Mantle-rajapintaan, joka opetti PC-kehittäjille matalan tason rajapintojen kanssa työskentelyn, että konsoleihin, jotka käyttivät jo valmiiksi matalan tai ainakin PC-rajapintoja matalamman tason rajapintoja ja GCN-arkkitehtuuriin perustuvaa grafiikkaohjainta. Toistaiseksi tulevista DirectX 12 -peleistä on tiedossa kaksi, jotka ovat varmuudella tehty yhteistyössä AMD:n kanssa: Ashes of the Singularity ja Deus Ex: Mankind Divided. Vastaavasti NVIDIA toimii yhteistyössä King of Wushun ja ARK: Survival Evolvedin parissa. ARK on jo saatavilla Steam-pelikaupasta Early Access -versiona, mutta sen DirectX 12 -päivityksen julkaisua on lykätty toistaiseksi ajuriongelmien vuoksi.