Uusimmat

AMD julkaisi Radeon Software Crimson Edition 15.11 -ajurit

24.11.2015 17:39 Petrus Laine

20151124radeonsoft1

AMD on julkaissut tänään Radeon Software -ajurit, jotka siirtävät Catalyst-ajurit historiaan. Catalyst-ajureiden mukana myös Radeon HD 5000- ja 6000-sarjojen näytönohjainten tuki siirtyy Legacy-tilaan. AMD aikoo julkaista vuoden 2016 aikana enintään 6 Radeon Software Crimson Edition -WHQL-ajuria, joiden lisäksi julkaistaan tarpeen tullen beetaversioita ajureista.

AMD:n mukaan Radeon Software -ajureiden perustana on ennen kaikkea vakaus. Yhtiön mukaan niiden testaamisen käytetään 100 % aiempaa enemmän automatisoituja testejä, 25 % enemmän manuaalisia testejä ja 15 % enemmän erilaisia tietokonekonfiguraatioita.

20151124radeonsoft2

Ajureiden mukana Catalyst Control Centerin korvaa Radeon Settings. Se on rakennettu puhtaalta pöydältä Qt-kehitysympäristöä käyttäen. AMD:n mukaan siinä missä Catalyst Control Centerin käynnistyminen vei yhteensä 8 sekuntia, käynnistyy Radeon Settings 0,6 sekunnissa.

Uusien ajureiden mukana saadaan myös joukko uusia tai paranneltuja ominaisuuksia. LiquidVR on nyt tuettuna ensimmäistä kertaa julkisesti saatavilla olevissa ajureissa. LiquidVR tukee tällä hetkellä esimerkiksi Affinity MultiGPU-, Direct to Display- ja Latest Data Latch -ominaisuuksia, sekä vain AMD:n GCN-arkkitehtuurilla toimivia GPU:n täysin hoitamia asynkronisia varjostimia, mikä auttaa VR-ohjelmistoissa parantamaan suorituskykyä ja pienentämään latensseja. FreeSync-teknologia CrossFire-kokoonpanoilla on jatkossa tuettuna myös DirectX 9 -rajapintaa käyttävissä peleissä, ja teknologiaa on lisäksi päivitetty Low framerate compensation -ominaisuudella, mikä parantaa pelikokemusta kun pelin FPS laskee alle näytön minimivirkistystaajuuden. Myös Frame Pacing -tukea on laajennettu DirectX 9 -peleille.

20151124radeonsoft3

Video-ominaisuuksien puolella AMD:n APU-piirien kärkimallit saavat aiemmin vain erillisnäytönohjaimille pyhitettyjä ominaisuuksia. Fury- ja Nano-sarjojen näytönohjaimet saavat puolestaan uuden Adaptive Directional Scaling -algoritmin, joka parantaa erityisesti videon skaalausta 4K-tarkkuudelle. Dynaamisen kontrastin algoritmia on niin ikään parannettu, ja sen toiminta mukautuu paremmin kulloinkin pyörivän videon tarpeisiin. Ajureiden luvataan myös parantavan näytönohjainten energiatehokkuutta videoita katsellessa parhaimmillaan 21 %.

20151124radeonsoft4

Radeon Software -ajureiden Shader Cache -ominaisuus parantaa etenkin latausaikoja, mutta myös stutterointia joissain peleissä. AMD:n mukaan Star Wars: Battlefront -pelin latausajat ovat uusilla ajureilla 33 % nopeammat Shader Cachen vuoksi, ja stutterointi on merkittävästi pienempää The Witcher 3:ssa.

Puhdasta suorituskykyä ajurit nostavat pelistä riippuen maksimissaan noin 15 % verrattuna Catalyst 15.10 -beeta-ajureihin. Suurimmat parannukset ovat DirectX 12 -peleissä, kun testatut DirectX 11 -pelit jäävät noin 5 %:iin tai alle. Linux-puolella Radeon Software -ajurit nostavat testatuissa peleissä suorituskykyä 12 – 55 % verrattuna edellisiin Linux-ajureihin. AMD on optimoinut myös flip queue sizeä, tiputtaen sen kolmesta yhteen ruutuun, mikä vähentää pelaajan kokemaa latenssia. Frame Rate Target Control eli FRTC on niin ikään kokenut päivityksiä, ja sen luvataan parantavan näytönohjaimen energiatehokkuutta parhaimmillaan 23 % verrattuna samoihin asetuksiin Catalyst-ajureilla.

Uusien ajureiden mukana tulee tuki myös joukolle uusia OpenCL 2.0:n optionaalisista ominaisuuksista.

Radeon Software Crimson Edition 15.11 -ajurit ovat saatavilla 32- ja 64-bittisille Linux-, Windows 7-, 8.1-, ja 10 -käyttöjärjestelmille, ja ne tukevat GCN-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

AMD, Download

 

Petrus Laine

Muropaketin uusimmat