Uusimmat

AMD kommentoi DirectX 12 -tukea: Yksikään ei ole täydellinen

02.09.2015 22:21 Petrus Laine

Uutisoimme edellispäivänä NVIDIAn näytönohjainten oudosta käytöksestä asynkronisten varjostimien kanssa. Oxiden Gamesin kehittäjän lausuntojen ja Beyond3D-keskustelualueella tehtyjen testitulosten mukaan vaikuttaa siltä, etteivät NVIDIAn näytönohjaimet tue ominaisuutta ainakaan tällä hetkellä, vaikka ajurit raportoivat toista.

AMD:n Robert Hallock on ottanut myös kantaa asian nostattamaan kohuun. Hän aloittaa viestinsä Redditissä oleellisimmalla: Markkinoilla ei ole ainuttakaan ”täysin DirectX 12:ta tukevaa näytönohjainta”. Tämä oli ollut jo pitkään tiedossa, mutta eri yhtiöiden markkinointimateriaalit yrittävät tietenkin esittää omat tuotteet aina parhaimmassa mahdollisessa valossa ja peittää niiden heikkoudet.

Tämän hetkisessä tilanteessa AMD:n GCN-arkkitehtuurin näytönohjaimet tukevat joitain asioita, mitä NVIDIAn toisen sukupolven Maxwell-näytönohjaimet eivät tue, ja päinvastoin. Intel nousi tuoreimpien Skylake-prosessoreidensa kanssa samaan joukkoon: Osa ominaisuuksista jää alle toisen sukupolven Maxwellin ja osa alle GCN:n, mutta tukea löytyy myös asioille joita GCN:n tai toisen sukupolven Maxwell ei tue.

Alla vielä Hallockin alkuperäinen viesti kokonaisuudessaan:

I think gamers are learning an important lesson: there’s no such thing as ”full support” for DX12 on the market today.

There have been many attempts to distract people from this truth through campaigns that deliberately conflate feature levels, individual untiered features and the definition of ”support.” This has been confusing, and caused so much unnecessary heartache and rumor-mongering.

Here is the unvarnished truth: Every graphics architecture has unique features, and no one architecture has them all. Some of those unique features are more powerful than others.

Yes, we’re extremely pleased that people are finally beginning to see the game of chess we’ve been playing with the interrelationship of GCN, Mantle, DX12, Vulkan and LiquidVR.

//edit: Since this might be misinterpreted by some to mean ”omg DX12 is fragmented~” let me be clear that supporting the core DX12 specification is the most important aspect of DX12. It’s a ”you do or you don’t” kind of thing, and that’s going to be a huge boost in performance and flexibility for those gamers that have DX12-ready cards. Microsoft was quite wise in how they structured the API to target a huge base of hardware.

Sekä saman miehen myöhempi viesti, jossa hän kertoo, ettei AMD tue Direct3D Feature Level 12_1:n vaatimia Raster Ordered Views- ja Conservative Raster -tekniikoita.

Raster Ordered Views and Conservative Raster. Thankfully, the techniques that these enable (like global illumination) can already be done in other ways at high framerates (see: DiRT Showdown).

Kävimme ennen Windows 10:n julkaisua läpi, mitä Direct3D-tasoa AMD:n, Intelin ja NVIDIAn arkkitehtuurit tukevat.

Reddit, AMD Robert:n kommentit