AMD:n DirectX Raytracing -teknologiaa saadaan vielä odottaa

15.11.2018 13:55 | Muropaketin toimitus

Radeon-teknologiaryhmän johtohahmo David Wang on kertonut haastattelussa, että AMD:llä ei ole suunnitelmissa tukea DirectX Raytracing -teknologiaa ennen kuin se voidaan toteuttaa läpi koko yhtiön tuoteportfolion. Tämä edellyttänee hintavaa tuotekehitystyötä.

Wccftech lainaa jutussaan David Wangin japanilaiselle 4Gamerille antamaa haastattelua. Vapaasti suomennettuna Wang kertoo haastattelussa henkilökohtaisena mielipiteenään, että ”AMD tulee ehdottomasti vastaamaan Microsoftin ja NVIDIAn käyttöönottamaan DirectX Raytracing (DXR) -teknologiaan. Mutta tällä hetkellä keskitymme markkinoimaan nopeita Radeon ProRender -tuotteitamme CGI-grafiikan tekijöille. Emme keskity Raytracing-pelaamiseen, ennen kuin voimme tarjota teknologian koko tuotevalikoimassamme.”

Toistaiseksi AMD ei ole vahvistanut aikataulua DirectX Raytracing -teknologian rautatuelle. Wccftechin mukaan tämä saattaa johtua siitä, että toisin kuin NVIDIAlla, AMD:llä ei ole mahdollisuuksia ottaa samanlaisia taloudellisia riskejä tuotekehityksessään.

DirectX Raytracing (DXR) on Microsoft DirectX-ohjelmointirajapinnan ominaisuus, joka tuodaan julkiseen jakeluun (viivästyneen) Windows 10:n lokakuun 2018 -päivityksen myötä. NVIDIA on jo julkistanut virallisen tuen DXR-teknologialle ja sen GeForce 20 -sarjan näytönohjaimien kerrotaan olevan teknologian kanssa yhteensopivia.

DirectX Raytracing vaatii vähintään Direct3D:n tason 12_1 -ominaisuuksia, joita AMD:n prosessoreista tukee tällä hetkellä vain RX Vega -sarja. NVIDIAn puolella tuki on kolme prosessoria, mutta Wccftechin mukaan käytettäessä DXR:ää tason 12_1 -ominaisuuksilla putoaa suorituskyky merkittävästi. Saattaa siis olla, että DXR yleistyy vasta tason 12_2 tai 13 -ominaisuuksien tuen myötä.