UUSIMMAT

Blizzard ja Google DeepMind avaavat StarCraft II:n tekoälyjen seuraavaksi haasteeksi

09.11.2016 09:11 | Muropaketin toimitus | 2

Blizzard

Googlen DeepMind nousi suuriin otsikoihin sen AlphaGo-tekoälyn voitettua maailman toiseksi parhaimmaksi Go-pelaajaksi rankatun Lee Sedolin selvin lukemin 4-1. Nyt DeepMind on pureutumassa uuteen haasteeseen, kun työn alle on saatu Blizzardin suosittua StarCraft II -peliä opetteleva tekoäly.

Blizzard ilmoitti viikonloppuna pitämässään BlizzCon-tapahtumassa avaavansa StarCraft II -pelinsä tekoälyjen kehittäjille Googlen DeepMindin tukemana. DeepMind tulee saamaan peliin pienen varaslähdön, sillä muut kehittäjät pääsevät siihen käsiksi vasta ensi vuonna.

StarCraft II tuo tekoälyjen kehittäjien eteen monia täysin uusia pulmia. Ensimmäinen on tietenkin pelin reaaliaikaisuus. Reaaliaikaisia pelejä on toki pelattu ennenkin tekoälyjen toimesta, mutta niissä vastassa on ollut ennalta ohjelmoituja kenttiä, ei toista tekoälyä tai ihmispelaajaa. Oman haasteensa tuo myös ns. ”Fog of War”, jonka vuoksi pelaaja, oli se sitten tekoäly tai ihminen, näkee kentästä vain sen yksiköiden ja rakennusten välittömässä läheisyydessä olevat vastustajan yksiköt.

Tekoälylle on jouduttu luomaan myös keinotekoinen rajoite, sillä toisin kuin ihminen, se kykenisi klikkailemaan käytännössä rajattomalla nopeudella mitä tahansa. Tämän vuoksi Blizzard ja DeepMind rajoittavat tekoälyjen APM:n eli ”Actions per Minuten” huipputason ihmispelaajien tasolle.

Lisää DeepMindin ja Blizzardin avaamasta haasteesta voi lukea Hexuksen artikkelista ja DeepMindin blogista.

 

Keskustelu

Kyllähän siitä tietokoneesta aina teoriassa saa paremman kun on kyse tällaisesta varsin mekaanisesta suorituksesta. Suuri ero on siinä kun otetaan huomioon pelin strateginen puoli. Saako tietokone nähdä mitä toinen touhuilee vai pitääkö senkin "scouttia" toisen tukikohta? Tuossa vakoilemisessa tällainen tekoäly on varmasti varsin rasittava kun osaa pysyä poissa tulietäisyydeltä toisen sotilailta. Jos tietokone ei kuitenkaan tiedä toisen strategiaa niin heittääkö se omia suunnitelmiaan kehiin ihan satunnaisesti vai miten se toimii? Vaihtoehtoja pystyy varmasti koodaamaan rajattomasti.

BOT

Kyllähän siitä tietokoneesta aina teoriassa saa paremman kun on kyse tällaisesta varsin mekaanisesta suorituksesta. Suuri ero on siinä kun otetaan huomioon pelin strateginen puoli. Saako tietokone nähdä mitä toinen touhuilee vai pitääkö senkin "scouttia" toisen tukikohta? Tuossa vakoilemisessa tällainen tekoäly on varmasti varsin rasittava kun osaa pysyä poissa tulietäisyydeltä toisen sotilailta. Jos tietokone ei kuitenkaan tiedä toisen strategiaa niin heittääkö se omia suunnitelmiaan kehiin ihan satunnaisesti vai miten se toimii? Vaihtoehtoja pystyy varmasti koodaamaan rajattomasti.

Kuten tuossa ilmaisin, Fog of War on mukana myös tekoälyllä ja sen APM-nopeutta rajoitetaan huippuihmispelaajien tasolle. Vaihtoehtoja ei koodata, vaan tekoäly oppii itsekseen pelaamalla peliä lukemattomia ja lukemattomia kertoja uudelleen, uudelleen ja uudelleen, ihan kuten aiemmissakin peleissä

Muropaketin uusimmat