Uusimmat

Brad Wardell: Myös PlayStation 4 hyötyisi Vulkan-rajapinnasta

02.04.2015 20:01 Petrus Laine

Stardockin toimitusjohtaja Brad Wardell on ollut useaan otteeseen äänessä niin Mantlen, DirectX 12:n kuin Vulkaninkin puolesta. Tällä kertaa mies kertoi ajatuksiaan Vulkanista ja siitä, kuinka se voisi hyödyttää myös PlayStation 4 -konsolia.

Wardell tiedostaa, että PlayStation 4:n nykyinen päärajapinta, GNM, on vielä Mantlea ja Vulkania matalamman tason rajapinta, mutta hänen näkemyksensä mukaan myös konsoli hyötyisi Vulkan-rajapinnan käytöstä. Hän perustelee ajatuksiaan kehittäjien näkökulmasta: GNM:n opettelu ja käyttö vie kehittäjiltä kallista aikaa siinä missä Vulkan-rajapinnalla tehtyä työtä voitaisiin hyödyntää myös Windows- ja Steam OS -alustoilla.

Wardellin mukaan GNM on myös huomattavasti vaikeampi rajapinta kehittäjien näkökulmasta esimerkiksi Vulkaniin nähden. Hänen näkemyksensä mukaan PlayStation 4 tulisi näkemään myös nykyistä enemmän pelejä jos kehittäjät voivat käyttää konsolin kanssa Vulkan-rajapintaa. Wardell mainitsee myös, että hänen käsityksensä mukaan GNM ei ole varsinaisesti GCN-arkkitehtuurille luotu moderni matalan tason rajapinta, vaan päivitetty versio PlayStation 3:n käyttämästä LibGCM:stä.

Gaming Bolt, PS4 Should Support Vulkan