Uusimmat

Carmack: Linux ei ole oikea alusta peleille

07.02.2013 12:45 Ville Suvanto

carmackLinux-pelaaminen on ollut kuluneen talven ja viime syksyn aikana erityisen pinnalla, kun Valve ilmoitti kehittävänsä Steamista Linux-versiota. Ohjelma on tällä hetkellä yleisessä beetatestauksessa ja pelivalikoima käsittää muutaman kymmentä peliä, kuten Counter-Strike: Sourcen, alkuperäisen Half-Lifen, Serious Sam 3: BFE:n ja Trine 2:n. Yksi odotetuimmista peleistä on Valven itsensä kehittämä Left 4 Dead 2, jota se on käyttänyt Linux-Steamin hypettämisessä.

Pelimaailman yksi uranuurtajista, Doom- ja Quake-pelien isä sekä id Softwaren yksi perustajista John Carmack on omalta osaltaan kommentoinut näkemyksiään Linuxia kohtaan pelialustana. ”Porttaan Linuxille teknisistä syistä, sillä haluaisin käyttää Valgrindiä jälleen ja NVIDIA on kertonut minulle, että tietyt kehitysasteella olevista grafiikkapiirin ominaisuuksista, joita haluaisin käyttää tutkimus- ja kehitystyössä, olisivat helpompia todentaa Linuxilla.”, kommentoi Carmack. Valgrind on GPL-lisenssin alainen ohjelmointityökalu muistien debuggaamiseen ja muistivuotojen tunnistamiseen.

”Toisaalta, en usko, että nykypäivänä toi tehdä hyvää bisnestä virallisesti kuluttajille suunnatuilla Linux-peleillä. Yleinen viisaus on, että natiivit Linux-pelit eivät ole hyvä markkinarako. Id Software on todennut tämän kahdesti Quake Arenalla ja Quake Livellä.”, jatkoi Carmack.

Linuxin laajamittaisessa tukemisessa pelialustana on kaksi merkittävää ongelmakohtaa, joista ensimmäinen on Linuxin ainoastaan reilun prosentin osuus työpöytämarkkinoilla. Toinen ongelmakohta on, ettei PC ole enää nykypäivänä pelikehittäjien näkökulmasta ensisijainen kehityskohde, vaan pelikonsolit. Carmackin mukaan pelin käännöksen Linuxille voi saada toimimaan viikossa tai kahdessa, mutta virallista tukea varten joutuu tekemään paljon muuta työtä.

Reddit, John Carmack asks why Wine isn’t good enough

Muropaketin uusimmat