Uusimmat

Carmack: Sony ja Microsoft saattavat suhtautua Mantleen negatiivisesti, Valvelle mahdollisuus

30.09.2013 18:38 Petrus Laine

Oculus VR -yhtiön teknologiajohtaja ja id Softwaren perustajiin lukeutuva John Carmack on avannut oman sanaisen arkkunsa AMD:n Mantle-rajapinnasta. Koodaajaguruna tunnettu Carmack uskoo rajapinnan tarjoavan mielenkiintoisia mahdollisuuksia AMD:lle, joka on saanut arkkitehtuuriinsa perustuvat APU-piirit sekä Microsoftin että Sonyn tuleviin konsoleihin.

Carmack myöntää ettei tiedä Mantle-rajapinnasta sen tarkemmin kuin mitään mitä julkisuudessa on kerrottu, mutta ymmärtäneensä sen tarjoavan konsolien tapaan yleisiä rajapintoja lähemmän kosketuksen itse rautaan. Hän uskoo rajapinnan tarjoavan huomattavia mahdollisuuksia Valven Steam Machine -tietokoneille, mikäli siitä luodaan myös SteamOS-käyttöjärjestelmää tukeva versio. Carmackin mukaan suurin kysymysmerkki on tällä hetkellä juuri mahdollisen Steam Machines tuen myötä Sonyn ja Microsoftin suhtautuminen uuteen rajapintaan, joka saattaa hänen mukaansa olla jopa vihamielinen, koska se on tuomassa yhden konsolien suurimmista eduista PC-maailmaan.

Toisaalta useat tahot ovat spekuloineet, että Mantle olisi itseasiassa hyvin läheistä sukua Microsoftin Xbox One -konsolin matalan tason grafiikkarajapinnalle tai jopa täysin sama rajapinta. Otaksuntaa tukee etenkin se, että Mantle on yhteensopiva Direct3D:n HLSL-kielen (High Level Shader Language) varjostimien kanssa. Ottaen huomioon että myös PlayStation 4 käyttää AMD:n APU-piiriä, on mahdollista että myös se jakaisi saman rajapinnan, tai sen läheisen sukulaisen, PC:n Mantlen ja Xbox Onen kanssa.

Lähelle rautaa päästävän rajapinnan etuina esimerkiksi Direct3D- ja OpenGL-rajapintoihin verrattuna on mahdollisuus käyttää kaikkia piirin ominaisuuksia, jotka eroavat korkeamman tason rajapintojen määrityksistä, sekä useiden pullonkaulojen poisto itse renderöinnistä. Negatiivisena puolena on puolestaan sen rajoittuminen vain tuettuun arkkitehtuuriin, joka on Mantlen tapauksessa AMD:n GCN (Graphics Core Next). Juuri yhteen arkkitehtuuriin rajoittumisen myötä useat aiemmat samankaltaiset rajapinnat, kuten 3dfx:n Glide, ovat poistuneet lopulta markkinoilta hylättyinä.

Toistaiseksi AMD on varmistanut vasta yhden pelin, joka tulee tukemaan Mantle-rajapintaa. Kyseessä on DICE:n Battlefield 4, jolle tuki lisätään joulukuussa päivityksenä. DICE on ollut myös tiiviisti mukana itse rajapinnan kehitystyössä. AMD:n mukaan tulossa on myös muita rajapintaa käyttäviä pelejä, mutta he eivät voi vielä mainita niitä nimillä. AMD tulee kertomaan Mantle-rajapinnasta enemmän marraskuussa AMD Developer Summit -tapahtumassa.

Tom’s Hardware, Carmack: Microsoft, Sony May Be Hostile to AMD’s Mantle

Anandtech, Understanding AMD’s Mantle: A Low-Level Graphics API for GCN