DirectStorage 1.1 voisi nopeuttaa pelien latausaikoja jopa 40 prosenttia
Microsoft kertoo, että tulossa oleva DirectStorage 1.1 -rajapinta voi nopeuttaa peleissä tapahtuvia latausaikoja 40 prosenttia. Pelit eivät kuitenkaan vielä juurikaan tue DirectStoragea.
Microsoft sanoo, että DirectStorage 1.1 -rajapinta saapuu pian Windows-tietokoneisiin. Microsoft ottaa teknologiassa apuun grafiikkapiirit, joiden avulla se tehostaa tiedon purkamista.
Graafisiin elementteihin liittyvien resurssien käsittely siirtyy suorittimelta enemmän grafiikkapiirin hoidettavaksi. Suurin etu tästä on, että pelien yhteydessä tapahtuvat latausajat lyhenevät jopa 40 prosenttia laitteistokokoonpanosta riippuen.
Microsoft kertoo DirectX-kehittäjäblogissaan, että nykyaikaiset pelit hyödyntävät satoja gigatavuja pakattua dataa. Nämä resurssit siirretään ensin järjestelmämuistiin, josta suoritin purkaa ne, ja jonka jälkeen ne siirtyvät näytönohjaimen VRAM-muistiin käytettäväksi. Datan siirtäminen ja purkaminen vaatii paljon resursseja, ja DirectStorage on tässä avuksi.
DirectStoragea ei vielä juurikaan tueta peleissä. Tom’s Hardwaren mukaan tuen on saamassa ensimmäisten joukossa Forspoken, joka julkaistaan vuoden 2023 alussa.