Uusimmat

DirectX 10 on tulossa

03.05.2006 00:00 Muropaketin toimitus

HardOCP on tehnyt pienen katsauksen Microsoftin seuraavan sukupolven Windows Vista -käyttöjärjestelmän myötä markkinoille pääsevään DirectX 10 -rajapintaan. Pienen DirectX-historiikin lisäksi artikkelissa käsitellään pääasiassa DirectX 10:n uutta näytönohjainrajapintaa. Erityispainotuksen kohteena on rajapinnassa tai jo rautatasolla erilliset Pixel- ja Vertex-yksiköt yhdistävä Unified-arkkitehtuuri.

ATIn esitelmän perusteella tehty artikkeli tuo selkeällä tavalla esiin uuden rajapinnan tarjoamat hyödyt ja vanhan tekniikan haitat. DirectX 9:n tapauksessa näytönohjanajuri ja -rajapinta saattavat nykypeleillä viedä suoritusajasta peräti 40 prosenttia. DirectX 10:n myötä osuuden odotetaan laskevan noin 20 prosenttiin, joka omalta osaltaan edesauttaa graafisesti näyttävämpien ja realistisempien pelien tekemistä. Loppuanalyysissä HardOCP pohtii, kuinka pelaajat saadaan innostumaan uuden käyttöjärjestelmän ja laitteistopäivityksen vaativasta siirtymisestä DirectX 10 -aikakauteen.

HardOCP, DirectX 10 & the Future of Gaming