DirectX 12 saa laajan rautatuen Variable Rate Shading -tekniikalle
Variable Rate Shading on työkalu, jolla pelikehittäjät pystyvät optimoimaan piirrettävien ruutujen työkuormaa. Variable Rate Shadingin mahdollistaa paremman suorituskyvyn ilman, että kuvanlaatu heikkee.
Microsoft vahvisti DirectX-kehittäjäblogissaan tuovansa DirectX 12 -rajapinnalle laajan rautatuen Variable Rate Shading -tekniikalle. Kyseessä on optimointityökalu, jolla pystytään parantamaan graafista suorituskykyä menettämättä mitään kuvanlaadussa. Blogin esimerkkitapauksissa VRS parantaa suorituskykyä 14 – 20 prosenttia VRS:n käyttötavasta riippuen.
Toistaiseksi rautatason tuki Variable Rate Shading -tekniikalle löytyy Nvidian Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimista. Intelin kehitteillä olevien Gen11-grafiikkapiirien kerrotaan tukevan VRS-tekniikkaa myös.
AMD:llä ei ole tällä hetkellä rautatukea tekniikalle. Epäilemättä siltäkin tuki nähtäneen kuluvan vuoden aikana VRS:n liittyvän patenttihakemuksen perusteella.
Useat julkaisijat ja kehittäjät ovat jo osoittaneet mielenkiintonsa tekniikan käyttöönottamiseksi.