Uusimmat

Doomin odotettu Vulkan-päivitys vihdoin julki

11.07.2016 18:12 Petrus Laine

Doom

Bethesda ja id Software ovat julkaisseet Doom-pelille odotetun Vulkan-päivityksen. Päivityksen myötä Doom tukee OpenGL:n lisäksi Khronoksen uutta matalan tason Vulkan-rajapintaa. Matalan tason Vulkan-rajapinta perustuu AMD:n Mantle-rajapintaan, jota Khronos on työstänyt edelleen yhteistyössä kaikkien alan edustajien kanssa.

Doom on ensimmäinen ison luokan peli virallisella Vulkan-tuella. Tuki rajapinnalle löytyy myös Talos Principle- ja DOTA2-peleistä, mutta niiden tuki on virallisesti vielä beetavaiheessa. Kevyemmän rajapinnan yleisen hyödyn lisäksi Doomin Vulkan-toteutus hyödyntää AMD:n GCN-näytönohjaimilla asynkronista laskentaa. Bethesda ja id software työskentelevät parhaillaan NVIDIAn kanssa tuodakseen tuen asynkroniselle laskennalle myös NVIDIAn näytönohjaimille.

Asynkronisen laskennan lisäksi ainakin AMD:n näytönohjaimilla hyödynnetään niin sanottuja sisäisiä varjostimia (shader intrinsics), joiden avulla kehittäjät voivat päästä suoraan käsiksi grafiikkapiirin toimintoihin sen sijasta, että käytettäisiin rajapinnan abstraktiokerrosta välissä, sekä frame flip -optimointia, joka lyhentää aikaa ruudun valmistumisesta sen näyttöön ruudulla. Doomin Vulkan-versiosta ei ole vielä saatavilla puolueettomien tahojen testituloksia, mutta AMD:n omien testien mukaan Radeon RX 480 hyötyy rajapinnasta resoluutiosta riippuen 23 – 27 prosenttia verrattuna OpenGL:ään.

Doomin Vulkan-versio tukee oletuksena kaikkia OpenGL-version tukemia näytönohjaimia varustettuna tuoreimmilla ajureillaan (AMD Radeon Software 16.7.2, NVIDIA GeForce 368.69) Poikkeuksen sääntöön tekevät NVIDIAn näytönohjaimet 2 Gt:n muistilla, jos käytössä on Windows 7 -käyttöjärjestelmä, sekä GeForce GTX 690 jota ei tueta toistaiseksi käyttöjärjestelmästä riippumatta. Voit lukea asiasta lisää Bethesdan julkaisutiedotteesta, jossa on listattuna myös tällä hetkellä tiedossa olevat ongelmat Vulkan-rajapinnalla.

Petrus Laine

Muropaketin uusimmat