Ensitietoja ATIn R6xx-sarjasta
ATIn toimitusjohtaja Dave Orton vahvisti hiljattain järjestetyssä yrityksen edellistä vuosineljännestä käsittelevässä konfrenssipuhelussa muutamia tietoja seuraavan sukupolven R6xx-grafiikkapiirien arkkitehtuurista. R6xx tukee ilmeisesti tulossa olevaa DirectX 10 -rajapintaa ja perustuu hyvin pitkälle jo Microsoftin Xbox 360 -pelikonsolissa esiteltyyn Xenos-koodinimelliseen grafiikkapiiriin. Suurin uudistus on Unified Shader Engine, joka pystyy suorittamaan Pixel-, Vertex- ja geometriayksiköiden tuottamia Shader-käskyjä, joihin nykyään tarvitaan erilliset suoritusyksiköt renderöintiliukuhihnalla. Ensimmäiset R6xx-sarjan grafiikkapiirit julkaistaan 80 nm:n valmistustekniikalla, josta ATI aikoo hieman myöhemmin siirtyä 65 nm:n tekniikkaan.