Uusimmat

Frostbiten Andersson haluaa DirectX 12:n minimivaatimukseksi jo 2016 lopulla

08.04.2015 18:20 Petrus Laine

Uudet matalantason rajapinnat ovat saaneet pelinkehittäjät kehumaan kilpaa niiden tuomia mahdollisuuksia. Tällä kertaa vuorossa on Electronic Artsin omistaman, vain pelimoottoriinsa keskittyvän Frostbite-studion Johan ”repi” Andersson, joka on ollut pelinkehittäjien osalta matalan tason rajapintojen edistämisen keihäänkärkenä jo Mantlen kehityksessä.

Andersson twiittasi toivovansa, että Frostbite-pelimoottorilla varustettujen pelien minimivaatimuksiin kuuluisivat Windows 10 -käyttöjärjestelmä, DirectX 12 ja WDDM 2.0 -ajurit jo vuoden 2016 joulumarkkinoilla. Andersson myöntää, että aikataulu kuulostaa aggressiiviselta, mutta sen tuomat hyödyt olisivat hänen mukaansa hyvin merkittävät.

Anderssonin twiitti on saanut huomattavasti tukea ja ymmärrystä, eikä ideaa nähdä täysin epärealistisena, koska rajapinta toimii myös useimmilla nykyisistä näytönohjaimista ja Microsoft tulee tarjoamaan Windows 10 -käyttöjärjestelmän ilmaisena päivityksenä Windows 7-, 8- ja 8.1-käyttäjille. Tyypillisesti uusien rajapintojen eteneminen minimivaatimukseksi kestää huomattavasti pidempään.

DirectX 12 -rajapintaa ja WDDM 2.0 -ajureita tulevat näillä näkymin tukemaan AMD:n Graphics Core Next -arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet, Intelin integroidut grafiikkaohjaimet Haswell-sukupolvesta lähtien ja NVIDIAn arkkitehtuurit Fermistä lähtien.

Twitter, Johan Andersson on Twitter: ”Would like to require Win 10 & DX12/WDDM2.0…”