Futuremarkin uusi 3DMark vertaa Mantlea, DirectX 11:tä ja DirectX 12:ta

23.03.2015 16:18 | Petrus Laine

Etenkin 3DMark-testiohjelmistaan tuttu Futuremark on ilmoittanut julkaisevansa uuden 3DMark-testin 26. maaliskuuta. Uusi testi keskittyy vertailemaan DirectX 11-, DirectX 12- ja Mantle-rajapintoja keskenään.

3DMark API Overhead -testi asettaa rajapinnat kisaamaan Draw Call -käskyissä. Testin kuvauksen mukaan testin tarkoitus testata kuinka monta Draw Call -komentoa kukin rajapinta kykenee lähettämään näytönohjaimen suoritettavaksi ennen kuin suorituskyky laskee alle 30 FPS:n rajapyykin rajapinnan, prosessorin tai näytönohjaimen luoman pullonkaulan vuoksi.

Draw Call -komentojen raskaus on ollut yksi suurimmista puheenaiheista rajapintojen saralla etenkin Mantlen julkaisun jälkeen. Sekä Mantle, DirectX 12 että Khronoksen aiemmin tässä kuussa esittelemä Vulkan tulevat mahdollistamaan huomattavasti aiempaa vapaamman Draw Call -käskyjen käytön ilman, että rajapinta tai prosessori muodostavat pullonkaulan näytönohjaimelle. Futuremark on varmistanut Twitterissä myös, että yhtiö tulee tukemaan tulevaa Vulkan-rajapintaa, mutta mitään aikataulua sille ei annettu.

Twitter, Futuremark on Twitter: ”3DMark API Overhead feature test…”

Futuremark, 3DMark cross-platform benchmark for Windows, Android and iOS

Muropaketin uusimmat