Uusimmat

Huhu: Rise of the Tomb Raider saamassa DirectX 12 -päivityksen

11.02.2016 20:00 Petrus Laine

20160211tombraiderdx121

Rise of the Tomb Raider pelin ympärillä on liikkunut julkaisun yhteydessä mielenkiintoisia keskusteluja. Vähemmän yllättäen keskustelu keskittyi etenkin näytönohjainten suorituskykyyn, joka tuntui vaihtelevan rajusti testaajan mukaan. Noin puolet pelin suorituskykyä mitanneista sivustoista sai tuloksia, joissa NVIDIAn näytönohjaimet dominoivat kenttää selvästi normaalia enemmän, ja noin puolella sivustoista AMD:n näytönohjaimet suoriutuivat odotusten mukaisesti suhteessa NVIDIAn näytönohjaimiin.

Odotettavissa lienee kuitenkin vielä lisää keskusteltavaa, sillä Rise of the Tomb Raider tulee ilmeisesti saamaan DirectX 12 -päivityksen. Reddit-keskustelupalstalla nimimerkki -Olek kertoo korvanneensa automaattisesti päivittyneen pelin käynnistystiedoston päivittämättömällä julkaisuversiolla, mikä muutta pelin käynnistysdialogia selvästi. Dialogiin ilmestyi vaihtoehto ”Enable DirectX 12”, joka tosin testattaessa yksinkertaisesti sulki käynnistysdialogin. Myös muut käynnistysdialogin vaihtoehdot muuttuivat, eivätkä niiden toiminnot vastanneet niiden kuvauksia. Lisäksi muutokset sekoittivat pelin asetusvalikon vaihtoehdot täysin.

20160211tombraiderdx122

Yllä mainitun voisi helposti pistää bugien piikkiin, kun käyttäjä on itse korvannut tiedostoja väärillä versioilla. Tulevalle DirectX 12 -tuelle löytyy kuitenkin myös muuta tukea pelin tiedostoista. Pelistä löytyy nimittäin NVIDIAn GameWorks-ohjelmaan kuuluvasta SSAO-kirjastosta sekä Direct3D 11- että Direct3D 12 -versiot. Aika näyttää, tuleeko Rise of the Tomb Raiderista jopa ensimmäinen AAA-luokan DirectX 12 -peli, vai onko ajatukset DirectX 12 -tuesta haudattu myöhemmin, ja yksi tiedosto jäänyt pelin kansioon erehdyksessä.

Reddit, DirectX 12 accidentally appeared in Rise of The Tomb Raider launcher

SweClockers, Rise of the Tomb Raider can be first with DirectX 12 (Google Translate)