Uusimmat

Imagination povaa reaaliaikaista ray-tracingia lähivuosille

22.01.2014 20:56 Ville Suvanto

Imagination Technologies esitteli kuun alussa pidetyssä CES-tapahtumassa uutta ray-tracing-teknologiaa, jonka se oli ristinyt PowerVR Ray Technologiesiksi. Yritys oli mainostanut sitä realistisen grafiikan tulevaisuudeksi ja tilanne on siitä mielenkiintoinen, että esimerkiksi AMD ja NVIDIA ovat pitäneet ray-tracingia ennen kaikkea yhtenä teknologiana muiden joukossa, eikä niinkään tulevaisuuden trendinä. Intel puolestaan hehkutti vielä vuoden 2009 puolivälissä Larrabee-arkkitehtuurinsa myötä ray-tracingia ja esitteli sillä pyöritettynä Quake Wars -peliä. Larrabee kuitenkin haudattiin samaisen vuoden lopulla.

Imagination ei välttämättä ole nimeltä kovinkaan tuttu monelle Muropaketin lukijalle, mutta kyseessä on merkittävä yritys, jonka PowerVR-grafiikkateknologiaa on käytössä muun muassa jokaisessa Applen iPhonessa ja iPadissa. Se osti vuonna 2010 Caustic Graphics -nimisen yrityksen, joka oli keskittänyt osaamisensa reaaliaikaiseen ray-tracing-teknologiaan.

Imagination on jatkanut kehitystä ja CES-tapahtumassa se esitteli pienlentokonetta tarkan kasvillisuuden ympäröimänä. Renderöinti oli tapahtunut The Tech Report -sivuston uutisoinnin mukaan lähes reaaliajassa ja siinä oli käytetty PC-tietokonetta. Kehitys on kuitenkin vielä pahasti kesken ja yritys arvioi 1080p-resoluutioisen materiaalin olevan lähivuosien aikana mahdollista renderöidä ray-tracing-tekniikalla 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.

Ray-tracing eli vapaasti suomennettuna säteiden jäljittäminen on tekniikka, jossa tietokonegrafiikan ja matematiikan keinoin pyritään simuloimaan todellista, ihmisen havaitsemaa, visuaalista maailmaa. Kun laskuissa otetaan huomioon esineiden materiaalit, heijastumat, valonlähteiden sijainnit ja monet muut valon kulkuun vaikuttavat seikat, päästään lähelle todellisuutta.

The Tech Report, Imagination Technologies: real-time ray tracing ’feasible in several years’