Uusimmat

Intelin epäonnistuneen pelinäytönohjaimen prototyyppi myytiin eBayssa – olikohan loistodiili?

04.02.2022 20:28 Muropaketin toimitus

Harvinaisten PC-laitteiden kerääjillä oli vastikään mahdollistaa ostaa pieni pala historiaa. EBayssa oli kaupan Intelin näytönohjaimen prototyyppi.

Näytönohjain on väitetysti Intelin Larrabee-näytönohjain. Se myytiin eBayssa Ranskassa 4650 eurolla, joka kuulostaa melko kohtuulliselta olettaen, että tulevaisuudessa sen arvo vain noussee, etenkin koska sen väitetään olevan ainoa toimiva Larrabee koko maailmassa.

Ilmoituksessa oli kuva BIOS-käynnistysruudusta, jossa näytönohjain tunnistuu. Myyty Larabee on kuitenkin tarkoitettu Intelin sisäiseen käyttöön, eikä sille löytyne käyttöjärjestelmäajureita. Ei ole tietoa, mistä näytönohjain päätyi myyjän käsiin. Hänellä oli kuitenkin 100-prosenttisen hyvä palaute eBayssa.

Vuonna 2008 kehityksessä ollut Larrabee oli Intelin yritys valmistaa näytönohjain muiden pelinäytönohjainten kilpailijaksi. Larrabee käytti X86-käskykantaa erityisillä laajennuksilla, ja grafiikkapiiri toimi kuin suorittimen ja grafiikkapiirin hybridi, jonka juuret olivat Pentium-suorittimissa.

Grafiikkapiirin toiminta oli osittain ohjelmistopohjaisen laskennan varassa. Ajatuksena oli kehittää kortti, jolla voisi ajaa monipuolisempia työkuormia kuin pelkkiä pelejä. Samalla se olisi kuitenkin tarjonnut edistyksellisiä tehosteita kuten reaaliaikaisen säteenseurannan.

Siinä oli 32 ydintä, joista jokaisessa oli monisäikeistys. Jokaisessa ytimessä oli myös 512-bittinen vektorikäsittely-yksikkö, ja grafiikkapiiri käytti 1024-bittistä (512-bittinen, kaksisuuntainen) väylää kommunikoidakseen muistin kanssa. Tuolloin spekuloitiin, että 25 ydintä riittäisi ajamaan Gears of Waria ilman antialiasointia.

Larrabee oli tarpeeksi yleiskäyttöinen, jotta teoriassa grafiikkapiiri olisi voinut ajaa omaa käyttöjärjestelmää. Sen suorituskyky oli kuitenkin heikko verrattuna kilpaileviin tuotteisiin, ja projekti hylättiin vuonna 2009. Sen hybridityyppinen GPGPU (General-purpose computing on graphics processing units) -lähestymistapa on löydettävissä nykyisin Nvidian CUDA:ssa, joka sallii grafiikkapiirin tehon hyödyntämisen muillakin sovellutuksilla kuin peleillä.

Larrabee-tekniikka jatkoi elämäänsä Intelin supertietokoneosastolla, joka lopulta rakensi Knights Corner -nimellä julkaistun kiihdytinkortin korkean suorituskyvyn laskentaan sekä Xeon Phi -apusuorittimet vuonna 2012. Niitä on käytetty esimerkiksi kiinalaisessa Tianhe-2-supertietokoneessa, joka oli maailman nopeimpien supertietokoneiden listan kärjessä kesäkuusta 2013 marraskuuhun 2015.

View post on imgur.com