Uusimmat

Kahawai leikkaa streamatun pelin kaistantarpeen kuudennekseen

22.05.2015 15:40 Petrus Laine

Microsoftin ja Duke-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uuden tavan parantaa streamattujen pelien laatua. Kahawaiksi kutsutut teknologiat vähentävät merkittävästi tietyn laadun vaatimaa kaistaa, mutta viiveitä se ei paranna. Teknologia on luotu mobiililaitteita silmällä pitäen, mutta minkään ei pitäisi estää saman soveltamista myös pöytäkoneisiin ja kannettaviin.

Kahawai koostuu kahdesta vaihtoehtoisesta teknologiasta. Ensimmäisessä streamaavan laitteen grafiikkapiiri renderöi itse osan ruuduista ja palvelin loput. Toisessa teknologioista streamaavan laitteen grafiikkapiiri renderöi kaikki ruudut, mutta selvästi alhaisemmalla tarkkuustasolla kuin lopullinen kuva. Palvelimelta lähetetään tässä metodissa dataa, joka sisältää muutokset eri ruutujen välillä, jotka yhdistetään valmiiksi renderöityihin, alemman tarkkuuden ruutuihin. Lopputuloksena saadaan selvästi parempilaatuisia ruutuja.

Kehittäjien esimerkkivideossa vertaillaan Doom 3 -peliä streamattuna 1 megabitin sekuntinopeudella, eli hyvin hitaalla yhteydellä. Tarkemmat tiedot teknologioista voi lukea Duke-yliopiston julkaisemasta dokumentista.

Duke University, Kahawai: High-Quality Mobile Gaming Using GPU Offload (PDF)

Tech Report, Collaborative rendering reduces bandwidth for streaming games

Muropaketin uusimmat