UUSIMMAT

Khronos julkaisi odotetun Vulkan 1.0 -rajapinnan

16.02.2016 17:27 | Petrus Laine | 5

20160216vulkan-api

Khronos on julkaissut uuden sukupolven rajapintansa Vulkanin virallisesti. Vulkan kuuluu niin sanottuihin matalan tason rajapintoihin Mantlen ja DirectX 12:n tavoin, ja se antaa kehittäjille aiempaa suuremman hallinnan näytönohjaimen suhteen.

Vulkan esiteltiin alun perin vajaat vuosi sitten. Alun perin glNext- ja Next Generation OpenGL Initiative -nimillä tunnettu projekti perustuu AMD:n kehittämään Mantle-rajapintaan, jota on edelleenkehitetty Khronoksen jäsenyhtiöiden yhteistyön voimin. Khronoksen mukaan rajapinnan kehittäminen Mantlesta Vulkan 1.0:ksi vei sen jäsenyhtiöiltä yhteensä 18 kuukautta.

Rajapinta tukee toistaiseksi Windows 7:aa ja sitä uudempia Windows-versioita, Linuxia, Tizeniä sekä Androidia. Näytönohjainten puolelta tuettuina ovat NVIDIAn Kepler- ja Maxwell-arkkitehtuurit, Intelin Broadwell- ja Skylake-arkkitehtuurit, Imaginationin Rogue-arkkitehtuuri sekä Qualcommin Adreno 530. AMD tulee tukemaan rajapintaa kaikilla GCN-arkkitehtuurin näytönohjaimilla, mutta beetatason ajurit eivät ole vielä käyneet läpi Khronoksen virallista hyväksyntää. On myös mahdollista, että kaikki yritykset tulevat lisäämään myöhemmin tuen vielä tukemattomille arkkitehtuureilleen.

Khronos, Vulkan

 

Keskustelu

Onhan tässä jo jonkin aikaa kärsitty Microsoftin DirectX monopolista. Kiitos AMD ja Khronos.

vai rajapinta tukee … olisiko kuitenkin niin että alusta tukee rajapintaa, tai rajapinta on saatavilla tetylle alustalle? Ihan mielenkiintoista tulee olemaan yhdistääkö Vulkan OpenGL ES ja OpenGL käyttäjät yhden rajapinnan alle. Riippuu varmaankin aika paljon mitä Apple meinaa tehdä iOS ja OSX:n kanssa, mutta toivoa sopii.

Laquel

Onko tietoa onko tätä rajapintaa tukevia pelejä tulossa?

Tietenkin on, kaikkiin suuriin moottoreihin taitaa olla tulossa tuki. Nyt on jo yksi peli jossa on betatason "proof of concept" tuki eli Talos Principle

pullapoika

vai rajapinta tukee … olisiko kuitenkin niin että alusta tukee rajapintaa, tai rajapinta on saatavilla tetylle alustalle? Ihan mielenkiintoista tulee olemaan yhdistääkö Vulkan OpenGL ES ja OpenGL käyttäjät yhden rajapinnan alle. Riippuu varmaankin aika paljon mitä Apple meinaa tehdä iOS ja OSX:n kanssa, mutta toivoa sopii.

Apple ei ole ilmaissut mitään aikomuksia Vulkanin ottamisesta käyttiksilleen.
Tuo "rajapinta tukee" on tietenkin ehkä vähän epätarkka ilmaisu, mutta kyllä siitä silti ilmi käy millä käyttiksillä ko. rajapinta tällä haavaa toimii.

Muropaketin uusimmat