UUSIMMAT

Khronos paljasti Vulkanin, seuraavan sukupolven OpenGL:n

03.03.2015 14:24 | Petrus Laine | 8

Khronos-ryhmittymä on paljastanut tänään Vulkan-rajapinnan. Vulkan tunnettiin aiemmin nimillä glNext ja Next Generation OpenGL Initiative.

Vulkan kuuluu niin sanottuihin matalan tason rajapintoihin. Khronoksen mukaan täysin puhtaalta pöydältä suunniteltu uusi rajapinta panostaa etenkin ajureiden tehohävikin minimointiin ja näytönohjaimille lähetettävien komentojen rinnakkaistamiseen useille prosessoriytimille. Lisäksi uusi rajapinta antaa kehittäjille ja ohjelmoijille täyden grafiikkapiirin hallinnan suorituskyvyn maksimoimiseksi. Vulkan käyttää Khronoksen uutta SPIR-V -binääri-esitysmuotoa OpenCL 2.1:n tapaan, mikä mahdollistaa useiden eri ohjelmointikielien käytön kääntäjien avulla.

Vulkan-rajapintaa tullaan esittelemään GDC-messuilla Valven isännöimässä esitelmässä sekä Khronoksen omassa tapahtumassa itse GDC:n ulkopuolella. Ensimmäinen maistiainen Vulkanista toiminnassa saatiin kuitenkin jo nyt, kun Imagination Technologies julkaisi PowerVR-grafiikkapiirillään pyöritetystä demosta videon. Videolla näkyvää suorituskykyä ei pidä olettaa vielä lopulliseksi, sillä se pyöri keskeneräisillä ajureilla ja vielä viimeistelemättömällä rajapinnalla.

 

Khronos, Lehdistötiedote

Khronos, Vulkan-rajapinta

Keskustelu

heh mantlella on ollut näppinsä tässäkin mukana :D
http://anandtech.com/show/9038/next-generation-opengl-becomes-vulkan-additional-details-released
In fact Khronos has confirmed that AMD has contributed Mantle towards the development of Vulkan, and though we need to be clear that Vulkan is not Mantle, Mantle was used to bootstrap the process and speed its development, making Vulkan a derivation of sorts of Mantle (think Unix family tree). What has changed from Mantle is that Khronos has gone through a period of refinement, keeping what worked in Vulcan and throwing out portions of Mantle that didn’t work well – particularly HLSL and anything that would prevent the API from being cross-vendor – replacing it with the other necessary/better functionality.

ihan hyvin 'epäonnistuneelta' APIlta

vmovapd

SPIR-V on binääri-esitysmuoto, ei kieli.
https://www.khronos.org/registry/spir-v/specs/1.0/SPIRV.pdf

SPIR-V has the following goals:
Provide a simple binary intermediate language for all functionality appearing in Khronos shaders/kernels.
.
.
.
Be low-level enough to require a reverse-engineering step to reconstruct source code.

Oisko nyt paremmin ilmaistu

Pikkuviilattavaa:

Vulkan tunnettiin aiemmin nimillä glNext- ja Next Generation OpenGL Initiative –nimillä.

maksimoimiseksi.Vulkan

Kaotika

Oisko nyt paremmin ilmaistu

Juu, mutta typo :D
"mikä mahdollistaa useiden eri ohjelmointikielien käytön kääntäjien avulla."

Kuten tietysti odotettua olikin, niin Linux/SteamOS saamassa ensiluokkaisen tuen:
Industry standard APIs like Vulkan are a critical part of enabling developers to bring the best possible experience to customers on multiple platforms,” said Valve's Gabe Newell. “Valve and the other Khronos members are working hard to ensure that this high-performance graphics interface is made available as widely as possible and we view it as a critical component of SteamOS and future Valve games.” – lähde

Erittäin hyvä nähdä myös, että Valve työstää avoimen lähdekoodin multi-platform työkaluja. Esimerkiksi sivulla 8 näyttäisi olevan Qt-pohjainen Vulkan-debuggeri: https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/overview/2015_vulkan_v1_Overview.pdf

PC Perspective kirjoitteli aiheesta myös hyvän jutun: http://www.pcper.com/reviews/General-Tech/GDC-15-What-Vulkan-glNext-SPIR-V-and-OpenCL-21

Muropaketin uusimmat