Uusimmat

Microsoft esitteli Direct3D 11.3:n ja 12:n uusia ominaisuuksia

19.09.2014 16:45 Petrus Laine

Microsoft on esitellyt Direct3D 11.3:n ja Direct3D 12:n uusia ominaisuuksia. Direct3D 11.3 tullaan julkaisemaan oletettavasti samaan aikaan Direct3D 12:n kanssa ja se tulee tarjoamaan ainakin osittain samoja uusia ominaisuuksia ilman itse rajapinnan muutoksia.

Direct3D 11.3:n päätarkoitus on tarjota näytönohjainten uusia ominaisuuksia kehittäjille, joilla ei ole halua tai resursseja opetella Direct3D 12:n uutta, matalan tason rajapintaa heti kun se tulee saataville. Tänään esitellyt uudet ominaisuudet ovat Rasterized Ordered Views, Typed UAV Load, Volume Tiled Resources ja Conservative Rasterization. Kaikki neljä tulevat olemaan osa sekä Direct3D 11.3:a että 12:ta.

Rasterized Ordered Views antaa kehittäjille mahdollisuuden hallita missä järjestyksessä eri elementit ruudulla rasterisoidaan oikean järjestyksen varmistamiseksi. Typed UAV Load puolestaan mahdollistaa Unorederd Access Views puskureiden käytön usean eri säikeen toimesta samanaikaisesti. Volume Tiled Resources puolestaan laajentaa Direct3D 11.2:n myötä esitellyt Tiled Resourcesit kolmiulotteisiksi. Volume Tiled Resources helpottaa esimerkiksi vokseleiden käyttöä nykynäytönohjaimilla järkevästi. Viimeinen uusista ominaisuuksista, Conservative Rasterization, mahdollistaa polygonin peittoalueen tarkistamisen aiempaa tarkemmin.

NVIDIAn toisen sukupolven Maxwell-näytönohjaimet, kuten GeForce GTX 970 ja GTX 980, tukevat kaikkia neljää tänään esiteltyä Direct3D 11.3 / 12 -ominaisuutta. AMD ja Intel eivät ole vielä kommentoineet tukevatko myös heidän uusimmat näytönohjaimensa näitä uusia ominaisuuksia. Syvällisemmät ja tarkemmat selitykset uusista ominaisuuksista ovat luettavissa Anandtechin artikkelista.

Päivitys 22.9 ko 14.22:

DirectX:n kehitystyötä Microsoftilla johtava Max McMullen on avannut sanaisen arkkunsa Direct3D 11.3 / 12 -uutisoinnista ympäri netin. Beyond3D-sivuston keskustelualueella McMullen kertoo ettei yhtiö ole vielä lähettänyt näytönohjainvalmistajille testejä, joilla tuki tuleville rajapinnoille voitaisiin todeta. Lisäksi hän huomautti, että rajapintoihin on tulossa ainakin pari ominaisuutta, joista ei ole vielä kerrottu julkisesti. McMullen lisäsi vielä, ettei yhtiö ole ilmoittanut minkään tulevan mahdollisen D3D Feature Level -tason nimeä, tai tulevatko uudet ominaisuudet edes sellaisen mukana.

AnandTech, Microsoft Details Direct3D 11.3 & 12 New Rendering Features

Beyond3D, View single post