Microsoft julkaisee DirectX 11.2:n
Microsoft ilmoitti BUILD-konferenssissaan julkaisevansa DirectX 11.2 -version vielä kuluvan vuoden aikana uuden Xbox One -konsolinsa sekä Windows 8.1 -käyttöjärjestelmänsä julkaisuihin mennessä. Ennakkoversio uudesta DirectX:sta on kuitenkin saatavilla jo nyt Windows 8.1 Preview -version yhteydessä. Uutta DirectX:aa ei tulla julkaisemaan Windows 8:lle tai sitä aiemmille Windows-versioille, vaan ainoastaan Microsoftin uudelle konsolille sekä Windows 8.1 -käyttöjärjestelmälle.
Vaikka uudessa DirectX:ssa tulee useita uusia sekä paranneltuja ominaisuuksia, keskittyi Microsoft esittelyssään vain ”Tiled Resources” ominaisuuteen. Tiled Resources mahdollistaa tarkkojen tekstuurien käytön käyttämällä vain murto-osan niiden normaalisti vaatimasta muistista lataamalla tekstuurista vain sillä hetkellä tarvittavat osat koko tekstuurin sijasta. Käytännössä kyse on AMD:n GCN-arkkitehtuurin yhteydessä esittelemän Partially Resident Textures -ominaisuuden API-tason tuesta DirectX:lle, jota on edelleenkehitetty siten että se toimii varmistetusti GCN-arkkitehtuuriin perustuvien HD 7000- ja 8000-sarjojen lisäksi myös NVIDIAn Kepler-arkkitehtuuriin perustuvilla GTX 600- ja 700-sarjojen näytönohjaimilla. Microsoft tai näytönohjainvalmistajat eivät ole vielä ilmoittaneet toimiiko ominaisuus myös vanhemmilla DirectX 11 -näytönohjaimilla.
Muihin DirectX 11.2:n uudistuuksiin voi tutustua Microsoftin DirectX programming -sivulla.
Microsoft, DirectX programming
Channel9, Massive Virtual Textures for Games: Direct3D Tiled Resources
YouTube, DirectX 11.2 – Xbox One & Windows 8.1