Uusimmat

Microsoft kertoo Direct3D:n historiasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta

17.10.2013 16:11 Petrus Laine

Microsoft on kertonut blogissaan Direct3D-rajapinnan historiasta, sen uusimmasta 11.2-versiosta sekä tulevaisuuden suunnitelmista. Direct3D 11.2 -rajapinta on saatavilla vain Windows 8.1 -käyttöjärjestelmälle.

Direct3D-rajapinta on ollut PC-pelaajalle isossa roolissa jo yli 15 vuoden ajan. Se on kehittynyt vuosien varrella ominaisuuksiltaan heikohkosta kilpailijasta pelien käyttämien rajapintojen valtiaaksi, jonka ominaisuuskirjo on ollut usein kilpailevia rajapintoja edellä. Sittemmin Microsoft on laajentanut Direct3D-rajapinnan Windows -käyttöjärjestelmän ulkopuolelle Xbox-pelikonsoleilleen ja Windows Phone -puhelimilleen.

Konsolipuolella Direct3D:n taival alkoi, kun ensimmäisen Xboxin käyttämä rajapinta perustui Direct3D:n 7-versioon. Xbox 360 -konsolin käyttämä rajapinta häilyi jossain Direc3D 9:n ja 11:sta välimaastossa, ollen samaan aikaan sekä Direc3D 10:tä jäljessä että edellä ja rakenteeltaan lähimpänä Direct3D 9:ä. Xbox One -konsoli tulee käyttämään Direct3D 11.x -nimellä kutsuttavaa rajapintaa, jota vastaava Windows-puolen versio on 11.2. Xbox Onen rajapinta ohittaa kuitenkin Direct3D 11.2:n joiltain osin, tarjoten kehittäjien käyttöön AMD:n GCN-arkkitehtuuriin perustuvan APU-piirin ominaisuuksia, joita Direct3D 11.2:ssa ei ole. Microsoft varmisti samalla Direct3D 11.x:n olevan Xbox Onen ainut grafiikkarajapinta, eivätkä kilpailevat rajapinnat kuten OpenGL tai Mantle ole tuettuja.

Direct3D 11.2 tuo PC-puolelle pienen joukon uusia ominaisuuksia. Kenties merkittävin näistä on Tiled Resources, joka on käytännössä AMD:n Partially Resident Textures -ominaisuuden Direct3D-versio. Tiled Resources mahdollistaa äärimmäisen suurten tekstuurien käytön peleissä lataamalla niistä kerrallaan vain tarvittavat osat näytönohjaimen muistiin. Käytännössä sillä voidaan monipuolistaa pelien käyttämiä tekstuureja ja ns. avoimen maailman pelien mahdollisia lataustaukoja nostamatta pelin vaatimaa muistimäärää kohtuuttoman korkeaksi.

Muita uudistuksia Direct3D 11.2 -rajapinnassa ovat esimerkiksi uudet työkalut Visual Studio -ohjelmistolle Direct3D-koodin analysoimiseksi ja debuggaukseen sekä paranneltu muistinhallinta näytönohjaimen ja prosessorin jakamalle muistille laskentaoperaatioissa. Lisäksi Microsoft on tehnyt lukuisia mobiilikäyttöön keskittyviä parannuksia ja HLSL-varjostinkieltä on paranneltu mahdollistamaan helpommin hallittavan koodin ja nopeamman varjostinohjelmien kääntämisen.

Microsoft kertoo kuunnelleensa tarkalla korvalla saamaansa palautetta asioista, jotka ovat kehittäjien mielestä oleellisimpia rajapinnan tulevaisuuden kannalta. Yhtiö työskentelee aktiivisesti parantaakseen rajapinnan suorituskykyä ja ominaisuuksia Xbox Onella. PC-pelaajan kannalta mielenkiintoisin uutinen on kuitenkin se, että Microsoft pyrkii tuomaan Xbox Onen käyttämän, kevyemmän Direct3D-rajapinnan myös Windows-puolelle.

Microsoft, Raising the Bar with Direct3D