Uusimmat

Microsoft testasi AMD:n avulla pelaamista 12K-resoluutiolla (3×1 Eyefinity 4K UHD)

26.07.2013 20:29 Petrus Laine

Microsoftin Gavin Gear sai lainaan kolme Sharp PN-K321 4K UHD -näyttöä ja päätti kokeilla pelaamisen rajoja yhdessä AMD:n kanssa. Tavoitteena oli lähes 1,5 miljardin pikselin sekuntinopeus.

Hän asetti aluksi näytöt 3×1 Eyefinity -tilaan yhdellä Asus Radeon HD 7970 DCII -näytönohjaimella, mahdollistaen 30 hertsin (maksimi yhdellä näyttösignaalilla 4K-resoluutiolla) päivitystaajuuden 11520×2160-resoluutiolla. Käytetyssä resoluutiossa on 24 883 200 pikseliä, eli se vastaa peräti kahtatoista 1920×1080 näyttöä.

Testattavaksi peliksi valittiin Dirt 3. Maksimiasetuksilla peli pyöri jonkin verran alle tavoitteen, eli tasaisen 30 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden. Ilman reunojenpehmennystä ja asettamalla muut asetukset medium – high -tasolle Gavin saavutti testeissään noin 35 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden.

Seuraava askel oli nostaa virkistystaajuus 60 hertsiin. Tätä varten oli otettava käyttöön useampi kuin yksi näyttösignaali per näyttö MST-tekniikalla (Multi-Stream Transport), jolloin yksi 4K UHD-resoluution näyttö näkyy käyttöjärjestelmälle ja näytönohjaimelle kahtena erillisenä näyttönä. Samalla hän lisäsi käyttöön vielä toisen HD 7970 -näytönonohjaimen tarjoamaan tarvittavaa lisätehoa renderöintiin.
Koska näytönohjaimen näkökulmasta oli nyt käytössä 6×1 Eyefinity -tila poikkeuksellisen korkealla resoluutiolla, piti AMD:n toimittaa lyhyellä aikataululla Gavinille kokeellinen ajuriversio, joka tukisi 11520×2160 -resoluutiota 6×1 Eyefinity -tilassa 60 hertsin virkistystaajuudella.

Valitettavasti ensimmäisissä pelitesteissä Dirt 3 -pelillä ongelmia tuli heti, ja ruudunpäivitys jäi vain 8 FPS:aan. Koneeseen päätettiin lisätä vielä kolmas HD 7970 -näytönohjain. AMD:n edustaja laski että käytössä olevalla 750 watin virtalähteellä pitäisi olla vielä ainakin 50 wattia pelivaraa huolimatta kasvaneesta kuormasta.

Kolmella näytönohjaimella Gavin asetti kaikki asetukset varjoja ja partikkeliefektejä lukuunottamatta High-tasolle. Näillä asetuksilla kokoonpano suoriutui tehtävästään saavuttaa yli 60 hertsin päivitystaajuus. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli lopulta 62-67 FPS.

Valitettavasti huolimatta AMD:n edustajan laskelmista virtalähde ei kyennyt tarjoamaan jatkuvassa rasituksessa enää virtaa koko kokoonpanolle, ja pelisessiot jäivät vain muutamien minuuttien mittaisiksi kerrallaan ennen kokoonpanon sammumista.

Microsoft, Pushing the 12K PC Gaming Boundary at 1.5 Billion Pixels per Second