Uusimmat

Microsoft työstää rajapintaa fysiikan mallinnukseen

21.06.2006 21:58 Antti Valkeinen

Microsoft hakee ohjelmistokehittäjiä työskentelemään Direct Physics -rajapinnan kehitysryhmässä. Työpaikkailmoitus viittaa epäsuorasti Microsoftin kaavailevan fysiikan mallinnusta osaksi DirectX-rajapintaa. Ohjelmistojätti uskoo fysiikan mallinnuksen olevan yksi lähitulevaisuuden suurista hiteistä pelinkehityspuolella. Tällä hetkellä peliteollisuudelta uupuu yksi selkeä standardi fysiikan mallinnukseen rautapohjaisesti, sillä markkinoilla on kaksi kilpailevaa ryhmää: Havocin näytönohjaimia hyväksi käyttävä fysiikkamoottori ja Ageian PhysX-piiriin perustuva menetelmä.

Työpaikkailmoituksen perusteella ei voida päätellä aikooko Microsoft tukea rajapinnassaan ensisijaisesti PhysX-fysiikkapiirejä, vai näytönohjaimella suoritettavia laskutoimenpiteitä. Microsoft on lisensoinut Ageialta PhysX-kehityspaketin, mutta kuuluttaa toisaalta ilmoituksessaan hakijalta hyvää tuntemusta nykynäytönohjaimien Shader-yksiköistä ja niiden ohjelmoinnista.

ExtremeTech, Microsoft Planning To Add Physics Support To DirectX