Uusimmat

Näytönohjainvalmistajat kertovat omat näkemyksensä DirectX 12 -rajapinnasta

21.03.2014 17:53 Petrus Laine

Microsoft esitteli eilen AMD:n, Intelin, NVIDIAn ja Qualcommin tukemana uuden DirectX 12 -rajapinnan. Kukin valmistajista sai myös oman puheenvuoronsa Microsoftin tilaisuuden aikana esitelläkseen omia näkökulmiaan DirectX 12:sta ja historiastaan Microsoftin kanssa.

AMD kertoi pitkästä yhteistyöstään Microsoftin kanssa alkaen DirectX 7:sta ja R100 -grafiikkapiiristä, eli ensimmäisestä Radeon-näytönohjaimesta. Tämän jälkeen AMD on tuonut jokaisen uuden DirectX:n myötä uuden arkkitehtuurin myös näytönohjaimiinsa. Yhtiö painotti olleensa tiiviissä yhteistyössä Microsoftin kanssa myös DirectX 12:sta myötä ja että sen suunnittelussa osallisten yritysten välillä on ollut vähiten kiistoja uuden rajapinnan ominaisuuksista. AMD:n mukaan yhtiön Graphics Core Next -arkkitehtuuriin (GCN) perustuvat näytönohjaimet tulevat tukemaan DirectX 12 -rajapintaa täysin ominaisuuksin.

Intel ei keskittynyt omassa osuudessaan niinkään historiaansa Microsoftin kanssa, vaan DirectX 12 -rajapintaan ja yhtiön suhteesta siihen. Yhtiö kertoo tehneensä tiivistä yhteistyötä Microsoftin kanssa rajapinnan kehityksessä ja kuvailee uutta rajapintaa suurimmaksi loikaksi eteenpäin moniin vuosiin Windows-maailman grafiikkarintamalla. Yhtiö lupaa DirectX 12:sta toimivan ainakin neljännen sukupolven Haswell-prosessoreiden grafiikkaohjaimilla ja suunnittelevansa tukea laajalle kirjolle eri tuotteita. Intel mainitsee olevansa myös suurin PC-näytönohjainvalmistaja 64 prosentin markkinaosuudellaan.

Myöskään NVIDIA ei keskittynyt historiaansa Microsoftin kanssa, vaan kertoi omista filosofioistaan ja ajatuksistaan uudesta rajapinnasta. Yhtiö kertoo olevansa aina sitoutunut standardien rajapintojen tehokkuuden parantamiseen ja tukevansa kehittäjien toiveita konsolimaisesta pääsystä PC-rautaan. Yhtiö ujutti mukaan myös piikin AMD:ta kohtaan, kertoen että näiden päämäärien tavoittelemisen olisi tapahduttava jo olemassaolevien rajapintojen kautta. NVIDIA kertoo yhtiön tulevan tukemaan rajapintaa Fermi, Kepler ja Maxwell -arkkitehtuureihin perustuvilla näytönohjaimillaan ja että ne kattavat 55 prosenttia Steamiin rekisteröidyistä DirectX 11 -kokoonpanoista. Yhtiö mainitsi myös Microsoftin esittelemän Forza 5 -pelin DirectX 12 -demon pyörineen yhtiön GeForce GTX Titan Black -näytönohjaimella.

Qualcomm aloitti oman osuutensa yhtiön yhteisestä historiasta Microsoftin kanssa mobiilimaailmassa, joka alkoi Windows Mobile 5.0 -käyttöjärjestelmän myötä. Qualcomm kertoo uuden rajapinnan parantavan huomattavasti mobiilipuolen tilannetta, sillä se parantaa paitsi nopeutta, myös energiatehokkuutta. Yhteinen rajapinta eri laitteistojen välillä mahdollistaa myös entistä helpommin pelien tuomisen useille eri alustoille, minkä yhtiö uskoo parantavan mobiilimaailman pelitilannetta.

PC Perspective, GDC 14 DirectX 12 Live Blog

NVIDIA Blog, DirectX 12: A Major Stride for Gaming