NVIDIA julkaisi Turing-arkkitehtuurin ja kolme Quadro-näytönohjainta
Uuden Turing-arkkitehtuurin merkittävin muutos edeltäjäänsä verrattuna on säteenseurantaan omistetut RT-ytimet.
Yksi osa odotuksesta päättyi, kun Nvidia julkaisi Turing-arkkitehtuurin. Jensen Huan esitteli arkkitehtuuria Siggraph-tapahtumassa. Samassa yhteydessä esiteltiin kolme Quadro-näytönohjainta, jotka ovat suunnattu työasemakäyttöön.
Uudessa arkkitehtuurissa on merkittävässä roolissa säteenseuranta, jolle on omistettu erillisiä RT-ytimiä. Turingin luonnehditaan olevan 25 kertaa tehokkaampi reaaliaikaisessa säteenseurannassa verrattuna edellisen sukupolven Pascaliin. Turingia mainostettiinkin dioissa maailman ensimmäiseksi säteenseurantagrafiikkapiiriksi (Ray Tracing GPU).
Tapahtumassa esiteltiin kolme Turing-arkkitehtuurin Quadro-näytönohjainta. Työasemakäyttöön suunnatun malliston kärjestä löytyy Quadro RTX 8000. Siinä CUDA-ydinten määrä on 4608. Tekoälykäyttöön sekä koneoppimiseen tarkoitettujen Tensor-ydinten määrä on 576. Näytönohjaimelle on ladattu 48 gigatavua GDDR6-muistia. Kärkimallin laskentatehon kerrotaan olevan 16 TFLOPSia. Aiemmassa Volta-arkkitehtuuriin perustuvassa Quadro GV100 -näytönohjaimessa laskentateho on 14.8 TFLOPSia.
Quadro RTX 6000 -mallissa CUDA- ja Tensor-ydinten määrä on sama, mutta muistia on vähemmän eli 24 gigatavua (GDDR6). Quadro RTX 5000 -mallissa CUDA-ydinten määrä on 3702 kappaletta. Tensor-ytimiä on myöskin karsittu ja määrä onkin 384. GDDR6-muistia näytönohjaimelle on suotu 16 gigatavua.
Quadro RTX -näytönohjaimet tulevat saataville neljännellä vuosineljänneksellä. Halvimman Quadro RTX 5000 -näytönohjaimen suositushinta on 2300 dollaria. Kalleimman taasen 10000 dollaria.
Kuluttajamarkkinoille suunnatut Turing-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX -näytönohjaimet esiteltäneen tulevana maanantaina.