Uusimmat

NVIDIA Maxwell: Tuki asynkronisille varjostimille tulossa sittenkin?

06.09.2015 22:16 Petrus Laine

NVIDIAn puutteellinen tuki asynkronisille varjostimille on pyörinyt viime aikoina otsikoissa ja keskusteluissa vilkkaasti. Kohu nousi, kun NVIDIAn ajurit ilmoittivat tuen olevan olemassa, mutta käytännössä suorituskyvyn parantumisen sijasta ne aiheuttivat huomattavan tehohävikin. Asian tutkimiseksi on luotu testiohjelma, joka tuki teoriaa ettei NVIDIAn näytönohjaimet tue asynkronisia varjostimia ainakaan tällä hetkellä.

Ashes of the Singularityn kehittäjiin kuuluva nimimerkki Kollock, joka kertoi toimimattomasta tuesta alun perin, on kertonut uusia uutisia asian tiimoilta. Kollockin mukaan NVIDIA työskentelee parhaillaan yhteistyössä Oxide Games -studion kanssa saadakseen asynkroniset varjostimet toimimaan myös GeForce-näytönohjaimilla.

NVIDIA on siirtynyt viimeisimpien arkkitehtuuriensa kanssa laitteistopohjaisesta aikataulutuksesta osittain ohjelmistopohjaiseen aikataulutukseen. Ohjelmistopohjaisen aikataulutuksen myötä NVIDIA kykenee ajuriaan muuttamalla tuomaan ainakin jonkinlaisen tuen asynkronisille varjostimille. Tällä hetkellä on vielä epäselvää, miten uusittu ohjelmistoaikataulus tulee vaikuttamaan suorituskykyyn ja prosessorin käyttöasteeseen asynkronisten varjostimien kanssa, tai miten se suoriutuu laitteistopohjaista aikataulusta käyttäviä kilpailijoita vastaan.

NVIDIAn julkaisemasta dokumentaatiosta ei valitettavasti saa tällä hetkellä irti tarpeeksi informaatiota kaikesta asynkronisiin varjostimiin liittyvästä, mutta yhtiön virtuaalitodellisuutta käsittelevien dokumenttien mukaan ohjelmistopohjainenkin ratkaisu saattaa osoittautua hitaaksi ja käyttää vanhahtavaa ennakointia todellisen rinnakkaisen suorittamisen sijasta.

NVIDIAn VR-dokumentaation mukaan virtuaalitodellisuudelle tärkeä Asynchronous Timewarp -ominaisuuden toimintavarmuus on ainakin tällä hetkellä heikko, sillä vaikka ennakointi on käytössä ja Timewarp on merkitty korkean prioriteetin tehtäväksi, se joutuu odottamaan että näytönohjain suorittaa nykyisen draw call -komennon loppuun ennen kuin se voi vaihtaa kontekstin grafiikasta laskentatehtäviin.

Tech Reportin David Kanterin mukaan myös Oculus on kommentoinut asynkronista suorittamista ja tehtävien ennakointia. Oculuksen mukaan AMD:n ennakointi ja kontekstin vaihtaminen toimii selvästi muita paremmin, Intelin toimii hyvin ja NVIDIAn voi olla pahimmassa tapauksessa katastrofaalinen. Myös Oculuksen lausunto viittaa todellisen rinnakkain suorittamisen olevan ainakin nykyisillä ajureilla mahdotonta NVIDIAn näytönohjaimilla.

Valitettavasti NVIDIA ei ole antanut asiasta lausuntoa julkisuuteen ainakaan toistaiseksi.

AMD on julkaissut maaliskuussa videon, joka esittelee helposti ymmärrettävässä muodossa asynkronisen suorittamisen, ennakoinnin ja sarjassa suorittamisen eroja:

(Lähteet: Beyond3D, Tech Report, Overclock.net, WCCFTech)