Uusimmat

NVIDIAn Maxwell ei tue DX12:n asynkronisia varjostimia, painostaa kehittäjiä olemaan käyttämättä ominaisuutta?

31.08.2015 20:05 Petrus Laine

Oxide Games julkaisi tovi sitten ensimmäisen DirectX 12 -testipelin Ashes of the Singularityn alfaversion muodossa. NVIDIA kommentoi heti julkaisun jälkeen, ettei se pelin olevan hyvä mittapuu näytönohjainten yleiselle DirectX 12 -suorituskyvylle.

Nyt Oxide Gamesin kehittäjä on avannut oman sanaisen arkkunsa NVIDIAn DirectX 12 -tuesta. Kollock-nimimerkkiä käyttävän kehittäjän mukaan NVIDIAn toisen sukupolven Maxwell -arkkitehtuuri, huolimatta DirectX 12- ja D3D Feature Level 12_1 -tuestaan, ei ilmeisesti tue asynkronisia varjostimia. Asynkroniset varjostimet mahdollistavat eri tyyppisten varjostimien ajamisen samanaikaisesti siten, että ohjelma voi hyödyntää koko grafiikkapiirin kapasiteettia samanaikaisesti. Synkronisilla varjostimilla osa grafiikkapiiristä voi päätyä joutenoloon, kun jotkut varjostimet rasittavat vain tiettyä osaa grafiikkapiiristä.

Kollock kertoi lisäksi, että NVIDIA yritti painostaa studiota poistamaan pelistään tuen asynkroniselle varjostimille. Syy painostukselle oli Kollockin mukaan selkeä: Vaikka NVIDIAn ajurit kertovat näytönohjainten tukevan asynkronisia varjostimia, suorituskyky tippui aivan pohjalukemiin niiden kanssa. Ratkaisuksi Oxide Games loi peliin oman renderöintipolun NVIDIAlle, joka ei käytä asynkronisia varjostimia lainkaan.

Kollockin mukaan Ashes of the Singularity hyötyy asynkronisista varjostimista verrattaen vähän, mutta lisäsi joidenkin konsolipelien kehittäjien saavuttaneen jo 30 prosenttia parempaa suorituskykyä AMD:n GCN-arkkitehtuuriin perustuvista grafiikkaohjaimista niiden avulla. Kollock lisäsi, ettei tiedä miten PC-puolella tulee lopulta käymään, mutta pitävänsä mahdollisena että asynkroniset varjostimet tulevat tekemään tulevaisuudessa suuria suorituskykyeroja AMD:n GCN-arkkitehtuurin eduksi myös PC-puolella. Hän lisäsi myös, ettei usko Unreal-pelimoottoriin perustuvien pelien näyttävän vastaavia eroja johtuen Epicin ja NVIDIAn läheisistä väleistä ja GameWorksin käytöstä.

AMD käytti tilaisuuden hyväkseen ja julkaisi uuden version DirectX 12 -rajapintaa koskevasta diaesityksestään. Uuteen versioon on lisätty muun muassa kommentteja asynkronisten varjostimien hyödyistä ja useita eri testituloksia DirectX 12 -rajapinnalla. Uusia diaesitys on ladattavissa Guru3D:n sivuilta.

Overclock.net, [Various] Ashes of the Singularity DX12 Benchmarks, Kollockin viesti

Overclock.net, [Various] Ashes of the Singularity DX12 Benchmarks, Kollockin viesti

Guru3D, Nvidia Wanted Oxide dev DX12 benchmark to disable certain DX12 Features ? (content updated)

DSOGaming, Oxide Developer: ”NVIDIA Was Putting Pressure On Us To Disable Certain Settings In The Benchmark”