Uusimmat

NVIDIAn tulevat ajurit lupaavat huimia suorituskykyparannuksia

24.03.2014 17:17 Petrus Laine

NVIDIA on julkaissut GDC:ssä dioja, joiden mukaan sen tulevat ajuripäivitykset tulisivat nostamaan yhtiön GeForce-näytönohjainten suorituskykyä DirectX 11 -rajapinnalla huomattavasti. Suorituskykylisien luvataan myös koskevan yleisesti kaikkia DirectX 11 -pelejä eikä vain tiettyjä tapauksia.

Ensimmäisessä diassa NVIDIA on käyttänyt esimerkkeinään Star Swarm -testiä ja Thief -peliä. Yhtiön mukaan Star Swarmissa Radeon R9 290X:n suorituskyky nousee Mantlella liki kaksinkertaiseksi DirectX 11:sta verrattuna, reilusta 30 FPS:stä vajaaseen 60 FPS:aan. Samaan aikaan yhtiön mukaan GeForce 780 Ti:n nopeus on noussut R331-ajurisarjan reilusta 40 FPS:stä noin 55 FPS:aan R334-ajurisarjassa ja tulevat päivitykset nostaisivat suorituskykyä vielä yli 65 FPS:aan. Yhteensä NVIDIAn päivitykset nostaisivat Star Swarmissa nopeutta siis liki yhtä paljon kuin AMD:n Mantle nostaa Radeon R9 290X:n suorituskykyä.

Thief-pelissä NVIDIA ei ole antanut Radeon R9 290X:lle kuin Mantle-lukemat, jotka ovat yhtiön mukaan noin 55 FPS:aa tai tipan alle. GeForce 780 Ti:n kohdalla suorituskyky on lähtenyt nousemaan R331-ajureiden 52 FPS:sta R335-ajureiden reiluun 54 FPS:aan ja tulevan julkaisun myötä sen luvataan nousevan yli 58 FPS:aan. Suorituskyvyn luvataan siis paranevan yhteensä yli 10 prosenttia. Testeissä käytettiin Intelin suorituskykyistä, 6-ytimistä Core i7-3930K -prosessoria.

Toinen yhtiön julkaisema dia puolestaan vertaa suorituskykyä eri Direct3D-toimintojen välillä. Yhtiö on asettanut Radeon R9 290X:n suorituskyvyn 100 % -merkiksi ja verrannut siihen GeForce 780:n suorituskykyä eri ajurijulkaisuilla. Yhtiön testien mukaan lukuunottamatta SetShaderResources -toimintoa GeForce 780 suoriutuu toiminnoista jo R331-ajureilla nopeammin kuin Radeon R9 290X. Hitaimmillaan 780 on R331-ajureilla noin 60 % R9 290X:n suorituskyvystä SetShaderResources-toiminnossa ja parhaimmillaan puolestaan Draw-funktiossa liki kaksinkertaisella suorituskyvyllä verrattuna R9 290X:ään.

R334-ajureiden myötä tilanteen kerrotaan muuttuneen huomattavasti paremmaksi. SetShaderResources on hieman jäljessä kilpailijaa edelleen, mutta Draw-funktion kerrotaan olevan jopa lähes 5 kertaa nopeampi kuin R9 290X:lla. Vielä julkaisemattomilla ajureilla Draw-funktion kerrotaan nousevan jopa yli 8 kertaa nopeammaksi kuin R9 290X:lla ja hiekoiten vertailussa pärjännyt SetShaderResources -toiminnonkin kerrotaan sujuvan jo kymmeniä prosentteja nopeammin kuin kilpailijalla.

Se, miten NVIDIAn lupaamat suorituskykyparannukset tulevat näkymään käytännössä nähdään kun uuteen, toistaiseksi nimeämättömään ajurisarjaan julkaistavat ajurit näkevät päivänvalon. NVIDIAn R334-sarjan ajurijulkaisuissa (GeForce 334.67, 334.89, 335.23) ei toistaiseksi ole kerrottu tarkempia suorituskykytestien tuloksia tai parannuksia, vaan todettu vain ajureiden lisäävän suorituskykyä useissa peleissä.

Guru3D, NVIDIAs TBA DX11 Driver will be better than Mantle

Muropaketin uusimmat