Pelisuorituskyky nykypäivän prosessoreilla: Intel vs AMD
Tech Report -sivusto on työstänyt kattavan artikkelin, jossa testataan pelisuorituskykyä yhteensä 18 Intelin ja AMD:n prosessorimallilla. Testit on ajettu 1920×1080-resoluutiolla ja ruudunpäivitysnopeudet on mitattu Fraps-ohjelmalla. Mukana on suorituskykymittaukset Battlefield 3-, Skyrim-, Crysis 2- ja Batman: Arkham City -peleillä sekä moniajotestinä Skyrim-pelin pelaaminen ja taustalla Windows Live Movie Makerilla MPEG2-videon muuntaminen H.264-formaattiin samanaikaisesti.
Perinteisesti mitattavan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden lisäksi Tech Report on tallentanut Frapsilla yksittäisten ruutujen renderöintiin käytetyt ajat millisekunteina. Tuloksissa on analysoitu muun muassa renderöintiaikaa 99 persentiilillä ruutuja sekä laskettu, kuinka paljon aikaa käytettiin ruutujen renderöintiin pelistä riippuen yli 16,7 tai 50 millisekunnin. Tasainen 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeus tarkoittaa, että ruudut renderöidään 16,7 millisekunnin välein.
Testien perusteella ei jää epäselväksi, että lähes kaikki testatut Intelin prosessorit olivat suorituskykyisempiä neljässä testipelissä kuin AMD:n prosessorit. Ainoastaan Intelin parin sukupolven takainen Core i5-655K -prosessori joutui AMD:n prosessoreiden haastamaksi.
Pelkkiä keskimääräisiä ruudunpäivitysnopeuksia katsomalla erot eivät näytä kovinkaan suurilta, mutta kun ruutujen renderöintiaikoja analysoidaan tarkemmin, AMD:n prosessoreilla ruutujen renderöintiajat olivat selvästi korkeammat. Esimerkiksi Skyrimissä FX-8150-prosessorilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 68 FPS:ää, mutta 90 sekunnin testijakson aikana ruudunpäivitysnopeus oli noin 8,5 sekunnin ajan alle 60 FPS.
Kerro kommenteissa, mitä mieltä olet Tech Reportin prosessoreiden pelisuorituskyvyn mittauksista? Haluaisitko nähdä vastaavat mittaukset Muropaketin näytönohjain tai prosessoritesteissä? Mitä voisimme vielä mahdollisesti ottaa lisäksi huomioon ja parantaa?
Tech Report, Gaming performance with today’s CPUs