Uusimmat

PlayStation 4:n ja Xbox Onen APU-piirit suurennuslasin alla

28.11.2013 23:42 Petrus Laine

Microsoftin ja Sonyn uudet konsolit on julkaistu jo osassa maailmaa. Suomessa PlayStation 4 julkaistaan huomenna ja Xbox One toistaiseksi määrittelemättömänä päivänä ensi vuoden puolella. Chipworks on nyt purkanut konsolit ja julkaissut tarkat kuvat esimerkiksi niiden APU-piirien rakenteesta.

Sekä PlayStation 4:n että Xbox Onen APU-piirit rakentuvat pääosin samoista AMD:n tarjoamista elementeistä. Molemmissa yhteistä on esimerkiksi kaksi AMD:n Jaguar-arkkitehtuuriin perustuvaa neliytimistä prosessorimodulia ja Graphics Core Next -arkkitehtuuriin perustuvat grafiikkaohjaimet. Piireihin tehtyjen merkintöjen perusteella AMD on viimeistellyt kummankin APU-piirin suunnittelun vuonna 2012.

PlayStation 4:n APU-piirissä neljä 64-bittistä muistiohjainta on aseteltu siten, että kaksi niistä on piirin vasemmalla laidalla, yksi ylälaidassa ja yksi alalaidassa. Vasemmalla laidalla olevien muistiohjainten oikealla puolen on kaksi Jaguar-prosessorimodulia. APU-piiristä valtaosan vie kuitenkin 20 GCN-arkkitehtuurin Compute Unit -yksikköä, joista kaksi on poistettu käytöstä piirin saantojen parantamiseksi. PlayStation 4:n APU-piiri on kooltaan 328 neliömillimetriä.

Xbox Onen APU-piirissä neljä 64-bittistä muistohjainta on puolestaan aseteltu piirin ylä- ja alalaidoille piirin vasempaan reunaan. Muistiohjainten väliin sijoittuu kaksi Jaguar-prosessorimodulia ja 2,5 megatavua SRAM-muistia, jonka käyttötarkoitusta Microsoft ei ole paljastanut. APU-piirin keskellä sijaitsee yhteensä 14 GCN-arkkitehtuurin Compute Unit -yksikköä, joista PlayStation 4:n tapana kaksi on poistettu käytöstä piirin saantojen parantamiseksi. Piirin oikeaa laitaa hallitsee 32 megatavua SRAM-muistia, joka on jaettu kahteen eri alueeseen. Xbox Onen APU-piiri on 363 neliömillimetrin koollaan hieman PlayStation 4:n APU-piiriä suurempi.

Chipworks, Inside the Sony PS4

Chipworks, Inside the Xbox One