UUSIMMAT

PowerVR esitteli ray tracing -kiihdytystä Wizard-näytönohjaimilla

08.01.2016 15:34 | Petrus Laine | 11

20160108powervr

Imagination Technologies ja PowerVR olivat aikoinaan tuttuja nimiä myös PC-maailmassa näytönohjaintensa kautta. Sittemmin yhtiö on keskittynyt lähinnä IP:n lisensointiin mobiilivalmistajille, vaikka on yhtiön grafiikkaohjaimia nähty myös Intelin prosessoreissa.

PowerVR Wizard -arkkitehtuuri esiteltiin ensimmäistä kertaa vuoden 2014 GDC-tapahtumassa. Wizard yhdistää samaan piiriin sekä perinteiseen rasterointiin tarvittavat yksiköt, että ray tracing -yksikön. Arkkitehtuuriin perustuva GR6500-grafiikkapiiri puolestaan saatiin valmiiksi viime kesänä. Nyt yhtiö on esitellyt CES 2016 -messuilla GR6500-grafiikkapiiriä käyttäviä PCI Express -liitäntäisiä näytönohjaimia, joita käytetään arkkitehtuurin ja piirin testaamiseen ja arviointiin. Vaikka Imagination Technologies näkee GR6500:n mobiilipiirinä, se kehuu arkkitehtuurin olevan helposti skaalautuva, mikä herättää jopa pieniä toiveita mahdollisista työpöytätietokoneisiin tarkoitetuista näytönohjaimista.

Imagination Technologies esitteli GR6500:sta kahdessa eri kokoonpanossa CES-messuilla. Toinen kokoonpanoista, jota vertailtiin GeForce GTX 980 Ti -näytönohjaimella varustettuun kokoonpanoon, sisälsi yhden GR6500-näytönohjaimen, ja toinen puolestaan neljä yhteistyössä toimivaa GR6500-näytönohjainta. GeForce GTX 980 Ti:hin verrattuna GR6500:n kerrottiin suoriutuvan ray tracing -renderöinnistä viisi kertaa nopeammin kymmenen kertaa pienemmällä kulutuksella. Vertailussa kerrottiin käytettävän samaa renderöijää, mutta GR6500-kokoonpano pyöritti Linuxia ja GeForce-kokoonpano Windowsia. Samaa kokoonpanoa käytettiin myös raskaamman demon esittelyyn ilman vertailua GeForceen. Neljän GR6500-näytönohjaimen kokoonpano pyöritti Unity-pelimoottorilla tehtyä Spanish Steps -demoa 1080p-resoluutiolla 30 FPS:n nopeudella. Demo yhdistää perinteisen rasteroinnin ray tracingillä toteutettuihin varjoihin ja heijastuksiin.

Imagination Blog, Unearthing the Holy Grail: real-time ray tracing on PowerVR GR6500 at CES 2016

Keskustelu

Kiinnostavaa nähdä juttua ray tracingistakin pitkästä aikaa. Aikamoisen raudan vaati tuo 1080p @ 30 FPS, kun siellä 4 kappaletta niitä kortteja oli. Toivottavasti uutisoitte lisää tästä kunhan tulee lisää infoa näistä korteista yms. Sen verran pintaraapaisu tuo video oli.

Dudem

Kiinnostavaa nähdä juttua ray tracingistakin pitkästä aikaa. Aikamoisen raudan vaati tuo 1080p @ 30 FPS, kun siellä 4 kappaletta niitä kortteja oli. Toivottavasti uutisoitte lisää tästä kunhan tulee lisää infoa näistä korteista yms. Sen verran pintaraapaisu tuo video oli.

Niitä oli neljä, mutta ne oli pieniä 10 watin tms piirejä

Kaotika

Niitä oli neljä, mutta ne oli pieniä 10 watin tms piirejä

Mitä tekee 10W:n mobiilipiirillä, joita tarvitaan neljä, että etes HD reso pyörii?
Mistä tuo 10W tieto on peräisin?
————————
Akku puhelimissa on yleensä n 9 Wh, eli pelkkä yksi tuollainen piiri ja akku olisi tyhjä reilusti alle tunnissa..Siis jos piiri pistetään töihin.

Ipad2:sessa oli muistaakseni 42,5Wh akku, sillä jo pöhisisi tuollainenkin (1kpl) pari tuntia (myös muut osat vievät sähköä..) Harmi vain, että joku retina näyttö vaatisi noita melkoisen monta kappaletta..

Kuumentuminenkin olisi keittolevymäistä…

Tableteissa tilanne olisi jo vähäsen parempi, mutta ei mitenkään huima silti.. Tuuletin tarvittaisiin ainankin..

Tietysti, jos mobilella ajatellaan reilunkokoista läppäriä, niin sitten tuo on ihan mielenkiintoinen tuote..

Mielenkiintoista, pitkästä aikaa. Viimeksi näin ray tracing demoja amigalla amiga aikoina, taisi olla 1980 -luvulla. Taisi olla silloin commodore lehdessä juttuakin. On nuo videologicin junnut sitkeitä.

Yliprojektipäällikkö

Mielenkiintoista, pitkästä aikaa. Viimeksi näin ray tracing demoja amigalla amiga aikoina, taisi olla 1980 -luvulla. Taisi olla silloin commodore lehdessä juttuakin. On nuo videologicin junnut sitkeitä.

On niitä raytrackingiä käyttäviä demo pelintekeleitä ainankin Nvidialle ollut muutamia. Suorituskyky vain ei ole vielä riittävä alkuunkaan.

Yliprojektipäällikkö

Mielenkiintoista, pitkästä aikaa. Viimeksi näin ray tracing demoja amigalla amiga aikoina, taisi olla 1980 -luvulla. Taisi olla silloin commodore lehdessä juttuakin. On nuo videologicin junnut sitkeitä.

Griffin

On niitä raytrackingiä käyttäviä demo pelintekeleitä ainankin Nvidialle ollut muutamia. Suorituskyky vain ei ole vielä riittävä alkuunkaan.

Myös RealStorm teki reaaliaika ray tracer benchmarkkinsa lisäksi samaa moottoria käyttävän keilailupelin, joka oli Bowl X-Treme tjsp. nimeltään.

mode-edit: editoin vahingossa väärää viestiä, t. kaotika :D

Griffin

Mitä tekee 10W:n mobiilipiirillä, joita tarvitaan neljä, että etes HD reso pyörii?
Mistä tuo 10W tieto on peräisin?

En muista mistä tuli vastaan, mutta taisi olla vain arvio, voi se olla yli tai allekin. Joka tapauksessa kyllin viileästä piiristä kyse ettei tarvitse edes siiltä jäähtyäkseen (tai sitten siili on niin olemattoman matala että se häviää kuvakulman vuoksi)
http://blog.imgtec.com/wp-content/uploads/2016/01/PowerVR-Wizard-Ray-Tracing-PCIe-eval-board.jpg

edit: Intel on myös demoillut ray tracingingia Larrabeella ja Knight's [sitäjatätä] kortiella
(vermonin viesti on alkuperäisessä muodossaan, piti omaa viestiä editoida eikä sen)

Kaotika

En muista mistä tuli vastaan, mutta taisi olla vain arvio, voi se olla yli tai allekin. Joka tapauksessa kyllin viileästä piiristä kyse ettei tarvitse edes siiltä jäähtyäkseen (tai sitten siili on niin olemattoman matala että se häviää kuvakulman vuoksi)
http://blog.imgtec.com/wp-content/uploads/2016/01/PowerVR-Wizard-Ray-Tracing-PCIe-eval-board.jpg

edit: Intel on myös demoillut ray tracingingia Larrabeella ja Knight's [sitäjatätä] kortiella
(vermonin viesti on alkuperäisessä muodossaan, piti omaa viestiä editoida eikä sen)

Pikkupiiri ilman jäähyä tai erikoispiirilevyä on jotain 2-5w. 10w tuhoutuu.

Griffin

Pikkupiiri ilman jäähyä tai erikoispiirilevyä on jotain 2-5w. 10w tuhoutuu.

Mitä pienempi kulutus sitä paremmalta se saa sen piirin vaikuttamaan.

Kaotika

Mitä pienempi kulutus sitä paremmalta se saa sen piirin vaikuttamaan.

Eli 10W ei siis ollut tieto, vaan täysin hatusta repäisty arvo?

Griffin

Eli 10W ei siis ollut tieto, vaan täysin hatusta repäisty arvo?

Se oli arvio, jonka lähde on muualla (enkä tähän humalaan muista missä, saattoi olla jopa ihan imgteciltä itseltään jossain aiemmassa yhteydessä). Jos mentäisiin ihan kirjaimellisesti videon perusteella niin lukeman pitäisi olla yli 20 wattia ("10 kertaa vähemmän kuin 980 Ti"), mutta kuten todettua niissä korteissa ei ole käytännössä mitään jäähdytystä

Muropaketin uusimmat