UUSIMMAT

Retropelit paremman näköisiksi – myös AMD on lisäämässä Integer Scaling -ominaisuuden näytönohjainajureihinsa

11.11.2019 20:56 | Muropaketin toimitus

Retropelien ystäviä miellyttävä Integer Scaling -skaalausominaisuus saatetaan nähdä AMD:n joulukuisen ajuripäivityksen yhteydessä.

Toiminto saa vanhemmat pelit näyttämään paremmilta käytettäessä uusia korkean resoluution näyttöjä. Ilman toimintoa peleissä näkyy usein kuvan skaalauksen aiheuttama sumentava efekti. Integer Scaling muistuttaa lähimmän naapurin interpolaatio -algoritmia, mutta poikkeaa siitä ollen aina häviötön.

Integer Scaling

© Nvidia

PCGamesN huomasi viittaukset skaalausominaisuuden kehittelystä AMD:n Linuxille julkaistuista avoimen lähdekoodin näytönohjainajureista. Lokakuun lopussa ilmestyneiden ajureiden koodissa on maininta siitä, kuinka skaalauksen toiminta varmistetaan eri resoluutioilla.

Toiveen vanhempien pelien tarkemmasta toistosta uusissa 4K-näytöissä esitti vuonna 2017 Marat Tanalin. Hän rakensi aiheen ympärille kampanjan ja liitti siihen myös adressin, jolla on lähestytty teknologiavalmistajia. (Adressin voi käydä allekirjoittamassa täällä.) Nvidia ja Intel ovat toteuttaneet omat ratkaisunsa joillekin tuotteilleen tämän vuoden elokuussa, mutta AMD:n panosta on vielä saatu odottaa.

AMD:llä on ollut tapana julkaista isompia uusia päivityksiä ajuriohjelmistoonsa juuri  joulukuussa. Aiemmin joulukuun päivitysten yhteydessä on esimerkiksi vaihdettu ajurien nimi nykyisin käytössä olevaan Adrenalin Editioniin.