Soft Machines VISC-arkkitehtuuri: joustavia virtuaaliprosessoriytimiä

08.10.2015 19:56 | Petrus Laine

Soft Machines on jakanut uusia tietoja uudesta VISC-prosessoriarkkitehtuuristaan. VISC-arkkitehtuuri perustuu virtuaalisiin prosessoriytimiin ja säikeisiin.

Vaikka VISC:n toimintamalli perustuu virtuaalisiin ytimiin ja säikeisiin, on niiden alla tietenkin todellista rautaa. Soft Machinesin mukaan VISC-ohjelmistokerros tulkkaa ajettavan käyttöjärjestelmän käskykannan VISC-prosessorin ymmärtämään muotoon ja jakaa tehtävät eteenpäin virtuaalisille prosessoriytimille.

Soft Machinesin mukaan VISC-arkkitehtuuriin perustuvat virtuaaliytimet osaavat jakaa yksisäikeisetkin tehtävät moniksi pienemmiksi säikeiksi, joita ajetaan näennäisesti yhdellä virtuaaliytimellä mutta todellisuudessa sen ajamiseen osallistuvat kaikki todelliset prosessoriytimet. Arkkitehtuuri osaa myös jakaa prosessorin fyysiset resurssit tarpeen mukaan eri säikeiden kesken, raskaalle säikeelle annetaan enemmän laskentavoimaa kuin kevyelle. VISC:n luvataan kykenevän parhaimmillaan kaksin- tai kolminkertaiseen IPC:hen perinteisiin ratkaisuihin verrattuna.

Soft Machines ei tule valmistamaan VISC-prosessoreita itse, vaan lisensoimaan teknologiaa muille. Tällä hetkellä yhtiöllä on siitä huolimatta valmisteilla on yksi kaupalliseen käyttöön suunnattu prosessori, koodinimeltään Shasta. Shasta sisältää kaksi fyysistä prosessoriydintä jotka voivat esiintyä tarpeen mukaan yhtenä tai kahtena virtuaalisena prosessorina. Shastan kellotaajuuksien kerrotaan olevan 2 GHz 28 nanometrin prosessilla valmistettuna. Lisäksi yhtiö valmistelee Shastaan perustuvaa Mojave-järjestelmäpiiriä. Mojave tulee sisältämään Imaginationin PowerVR-grafiikkaohjaimen ja sen uskotaan valmistuvan vuonna 2016.

Tech Report, Soft Machines debuts CPUs and SoCs based on VISC architecture