Uusimmat

Testasimme: Mantle vs DirectX 11 (Radeon R9 290X, 1440p, Ultra- & Low-asetukset)

02.02.2014 00:08 Juha Jäntti

AMD jakoi lehdistölle tuskallisen pitkän odotuksen jälkeen lauantaiaamuyöllä Catalyst 14.1 -beeta-ajurit, jotka tukevat Mantle-rajapintaa. Latasimme ajurit ja ajoimme suorituskykymittauksia Muropaketin testilabrassa heti tuoreeltaan. Testasimme Battlefield 4 -suorituskykyä 64 pelaajan Siege of Shanghai -kentässä noin 4 minuutin testijaksolla AMD:n Radeon R9 290X -lippulaivanäytönohjaimella, jossa on käytössä Graphics Core Next -arkkitehtuuriin perustuva Hawaii-grafiikkapiiri.

Huom! Tulokset ovat suuntaa antavia, sillä moninpeliin liittyy paljon muuttuvia tekijöitä ja testijakson aikana minimi saattaa hetkellisesti tippua selittämättömän alhaiseksi.

Testit ajettiin murostandardien mukaisella tehomyllyllä 2560×1440-resoluutiolla pelin Low- ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Testikokoonpanossa kriittiset komponentit olivat Intelin Core i7-3930K -prosessori ylikellotettuna 4,2 GHz:n kellotaajuudelle, Asus Rampage IV Formula -emolevy, kahdeksan gigatavua DDR3-2133-muistia ja Samsungin 840 Pro 256 Gt -SSD-asemalle oli asennettu Windows 8.1 -käyttöjärjestelmä.

Ultra-asetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Mantlella 4,1 FPS:ää eli 7,3 % parempi kuin DirectX 11:llä. Prosessorin käyttöaste oli Mantlella 45-50 % ja DirectX 11:llä 45-55 %.

Low-asetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Mantlella 24,9 FPS:ää eli 16,5 % parempi kuin DirectX 11:llä. Prosessorin käyttöaste oli molemmilla rajapinnoilla 45-55 %.

Yhteenvetona Mantlella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 1440p-resoluutiolla Ultra-asetuksilla 7,3 % ja Low-asetuksilla 16,5 % parempi kuin DirectX 11:llä. Mielenkiintoisena huomiona tuloksista molemmissa testeissä minimi oli Mantlella alhaisempi kuin DirectX 11:llä.

Lisää Mantle-testejä on luvassa ensi viikolla, muun muassa prosessoritesti AMD FX-8350 & FX-4300.